Een volle bus verkleint de kans op uitsluiting aanzienlijk

MARK MISÉRUS

ALPE D'HUEZ - De klassementsrenners zijn al op weg naar de douche, Pierre Rolland spreekt zich nog eens uit over zijn voorganger Bernard Hinault, maar op Alpe d'Huez tikt de klok onverbiddelijk door. Voor meer dan de helft van peloton is het vrijdag opnieuw haasten geblazen.

Op de boog boven de finish blijft de tijd van Rolland staan. Meteen licht ook een nieuwe tijd op. 25 minuten en 9 seconden mogen de andere renners er langer dan hij over doen om de negentiende Touretappe tot een goed einde te brengen.

De strijd vooraan is dan allang beslecht. Maar achter in het peloton is het na de vroege aanval van Alberto Contador de hele dag hangen en wurgen geweest. Dus gaat het vrijdagmiddag ook over Mark Cavendish. En over Jose Joaquin Rojas.

De twee zullen zondag gaan bepalen wie de groene sprinttrui mee naar huis neemt. Tot de Alpen leek het een uitgemaakte zaak dat Cavendish dat zou zijn. Maar in de koninginnerit vergisten de Brit en zijn ploeg zich donderdag lelijk in de tijdslimiet.

Cavendish kwam in zijn groene trui ruim te laat binnen op de Galibier. Woedend is hij op de ploegleiders van HTC-Highroad. In een bergetappe moeten twee man ervoor waken dat de snelste sprinter ter wereld bijtijds over de finish komt. Dat lukte niet. En een dag later weer niet.

Vrijdag komt Cavendish 18 seconden te kort om Alpe d'Huez binnen de toegestane tijd te bereiken. Nog eens tachtig anderen is hetzelfde lot beschoren. Het gezelschap is met onder anderen Hushovd, Farrar en Greipel goed voor acht etappeoverwinningen deze Tour. Op de Galibier waren dat nog eens vijf ritzeges meer.

Daardoor maken de laatkomers zich geen grote zorgen. Elke renner kent de 20-procentregel. Die schrijft voor dat als 20 procent van de coureurs niet op tijd binnen is, de wedstrijdjury de laatkomers in koers kan houden. Dus is het zaak om de groep met achterblijvers zo groot mogelijk te krijgen. Dat gaat vaak vanzelf, door anderen op te rapen. Ook wordt een klemmend beroep op de eenlingen gedaan die tussen kop en staart van het peloton zwerven.

Alleen de Belg Leukemans van Vacansoleil is nog later dan de anderen en verdwijnt uit koers. Maar de rest van de gruppetto, ofwel de bus, neemt ook vrijdag zijn straf voor lief.

Het sprintersklassement maakt daardoor na de Alpen een bijzondere indruk. Vrijwel iedereen heeft er de afgelopen dagen een plaats in verworven, vooral op negatieve wijze. Addy Engels zal met 31 strafpunten de groene trui niet meer winnen, maar hij zat nog in een ontsnapping mee. Danny Pate, ploeggenoot van Cavendish, staat met -40 als meest bedroevende sprinter geklasseerd.

Het doet hem niets, zegt de Amerikaan grijnzend. Hij heeft vrijdag vooral Rojas in de gaten gehouden, net als de rest van de HTC-ploeg. Rojas was een dag eerder 20 punten op Cavendish ingelopen zonder er een sprint voor te hoeven winnen. De Spanjaard kwam namelijk wel op tijd over de meet en de Brit niet.

Als Contador de Col du Télégraphe aangrijpt om het peloton te doen verkruimelen, zijn de ogen bij HTC opnieuw op Rojas gericht. Cavendish weet het. Als hij tot de top van de col in de buurt van zijn concurrent kan blijven, dan weet hij zeker dat hij schadevrij zal blijven, zegt hij.

Dat lukt. Daardoor weet hij zijn voorsprong van 15 punten te behouden. Met een gerust hart mag Cavendish proberen zijn leidende positie op weg naar Parijs in een eerste groene trui om te zetten.

De discussie over de tijdslimiet is dan allang nieuw leven ingeblazen. Die is al eeuwenoud in de Tour. Maar in de Alpen zwelt de klaagzang onder renners en ploegleiders weer eens aan. Hun belangrijkste kritiekpunt: de grenzen zijn veel te scherp gesteld, gelet op de zware parcoursen van de afgelopen twee dagen.

Tejay Van Garderen suggereert dat renners onverantwoorde risico's nemen om op tijd over de finish te komen. 'RIP Wouter', verwijst de ploegmaat van Cavendish naar de Belg, die bij een afdaling in de Giro dit jaar ten val kwam en het leven liet.

'Vroeger was de grens bij een etappe als vandaag 45 minuten geweest', zegt Dirk Demol, ploegleider van Radioshack. Maar kennelijk moet alles ook in de staart van de Tour sneller en harder. Daarom, zo vindt de Belg, mag er af en toe best een beetje met de regels worden 'gespeeld'.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden