Een voetbalbedrijf, een tsaar en een 'bolsjewiet'

Op het Autotaalglas Trainingscentrum in Zundert kunnen journalisten voortaan alleen nog maar op vrijdag van 12.00 uur tot 12.45 uur vragen stellen aan de voetballers van NAC. Dat wilde de trainer graag.


Wat de sanctie is voor de journalist die het op dinsdagmiddag of donderdagochtend in zijn hoofd haalt om een vraag te stellen aan de rechtsback of de linksbuiten, is niet bekendgemaakt, maar het is NAC ernst. 'De organisatie wil (...) de interviews met de spelers reguleren', staat in het persbericht.


Het gaat met het voetbal in sommige opzichten al een tijdje de verkeerde kant op, maar het is nog veel erger dan we al dachten. Het voetbal is in handen van mensen die bereid zijn een paar winderige trainingsvelden in Zundert om te dopen tot 'Autotaalglas Trainingscentrum'.


Om hun bedoelingen te camoufleren bedienen ze zich van vaag managersjargon. Het komt erop neer dat NAC het mediabeleid heeft 'aangescherpt' en 'geëffectueerd'. Een club is geen club, maar een voetbalbedrijf.


Dan krijg je dit dus: 'NAC Breda neemt met de aanscherping van het beleid een nieuwe stap in de professionalisering van het voetbalbedrijf en kijkt uit naar een vruchtbare samenwerking tussen de club en de media.'


Journalisten die het Autotaalglas Trainingscentrum moesten bezoeken, waren al niet te benijden, maar nu zijn ze helemaal beklagenswaardig. Nadat NAC het eerste persbericht had verzonden, begonnen er een paar te mopperen op Twitter. Het voetbalbedrijf NAC reageerde razendsnel en noemde de berichtgeving 'eenzijdig'.


Het is geen grote kwestie, de poging van NAC om de pers te breidelen. Die drie journalisten van BN/De Stem, Omroep Brabant en Voetbal International verzinnen er vast wel iets op. Maar een kwestie is het wel, omdat het veel zegt over de mannen die voetbalbedrijven leiden en de afstand tussen hen en het tribunevolk. Het gaat niet om journalisten, het gaat om lezers, kijkers en luisteraars; om supporters.


De maatregel werd genomen op verzoek van trainer Gudelj. Algemeen directeur Eskes had tegen Gudelj kunnen zeggen dat hij niet zo raar moet doen; dat hij blij mag zijn dat hij een baan heeft en dat NAC een volksclub is die het van groot belang vindt om de banden met de achterban intact te houden. Niet in de laatste plaats omdat diezelfde achterban (lees: de gemeente Breda) de club al een keer of zes van een financiële ondergang heeft gered. Dat deed hij niet.


Eskes zei dat het goed was. Journalisten die op vrijdag tussen 12.00 en 12.45 uur een speler van NAC willen interviewen, moeten dat trouwens 48 uur van tevoren kenbaar maken. Ter compensatie stelt NAC een 'speciale werkruimte' beschikbaar, drie kwartier lang.


Supporterssite/fanzine derat.nl koos voor een tegenaanval en vatte de kwestie op originele wijze samen: 'NAC kiest er voor om het journaille op Argentijnse wijze te laten verdwijnen. Communicatie drie punt nul.' De directeur wordt in het stukje 'Tsaar Stefaan' genoemd, de baas van de persafdeling de 'trouwe bolsjewiet Perry de persman.' Dat had slechter gekund, ondanks de spelfout.


Er bestaan inmiddels tientallen blogs die zich verzetten tegen de keerzijde van de vooruitgang. Against modern football, heet een toonaangevend Engels blog. Die titel vat het gevoel goed samen. De Nederlandse variant is Indehekken.net, 'een initiatief van enkele fanatieke voetbalsupporters die het vroeger gewoon een stuk leuker vonden'.


Het gevoel van onbehagen bestaat niet alleen bij vijftigplussers die zijn blijven hangen in het verleden. Vorig jaar speelde een elftal sportjournalisten in Haarlem een wedstrijd tegen bloggers van onder meer Voetblah, Stadiongebod, Gogme United, KentUDezeNog en Schwalbe United. Bijna allemaal verzetten ze zich tegen de uitwassen van het moderne voetbal.


De gemiddelde leeftijd van de bloggers was nog geen 30. Zelfs jongeren verlangen naar de tijd van voor de tsaren. Daar klamp ik me dan maar aan vast.


Paul Onkenhout is redacteur van de Volkskrant.

Reageren?

twaalfdeman@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden