Een 'verkeersinfarct' dreigt rond Eindhoven

Het economisch succes dreigt zich tegen Eindhoven en omgeving te keren. Bestuurders en werkgevers beklagen zich over de gestaag dichtslibbende wegen in booming Zuidoost-Brabant....

Automobilisten ervaren de problemen op de randweg van Eindhoven dagelijks aan den lijve. De knooppunten Batadorp, De Hogt en Leenderheide zijn vast terugkerende namen in de filemeldingen. Volgens een recent onderzoek, uitgevoerd door bureau Goudappel Coffeng, kampt de regio-Eindhoven direct na de Randstad met de grootste verkeersproblemen van het land. De intensiteit van het verkeer op de A 2 tussen Batadorp en Eindhoven Airport is sinds 1986 verdubbeld. Het aantal jaarlijkse files tussen De Hogt en Leenderheide is zelfs vertwintigvoudigd.

De Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging beticht Den Haag ervan niet verder te kijken dan de Randstad. In de Miljoenennota is 2,4 miljard gulden extra uitgetrokken voor de infrastructuur, maar de zuidelijke werkgevers constateren misnoegd dat die gelden vooral opgaan aan het bereikbaarheidsplan Randstad en 'vrijwel geheel aan Zuid-Nederland voorbijgaan'.

De Brabantse economie groeit en bloeit al vele jaren bovengemiddeld. Dit jaar komt de groei, volgens prognoses van het advies- en onderzoeksbureau Etin, uit op 4,9 procent; een half procent meer dan het Nederlands gemiddelde. Vooral in en rond Eindhoven bruist het van bedrijvigheid, met de nadruk op informatie- en communicatietechnologie. Ook Den Bosch behoort tot de best presterende regio's van het land.

Langs de A 2 neemt de bedrijvigheid op de 'zichtlocaties' zienderogen toe. Daardoor staat ook het verkeer op de rondweg van Den Bosch steeds vaker vast. Rijkswaterstaat turft op het drukste traject tussen het knooppunt Empel en de afslag Rosmalen ruim honderdduizend voertuigen per dag, met geregeld uitschieters tot zelfs boven de 120 duizend wagens.

Noord-Brabant poogt al geruime tijd bij minister Netelenbos van Verkeer meer geld los te krijgen voor de infrastructuur. Dat heeft sporadisch succes gehad. Zo is de aanleg van de A 50, die Eindhoven direct moet verbinden met Oss en Nijmegen, nog op het nippertje gered. Maar voor een spoedige aanleg van de A 59 tussen Den Bosch en Oss - waar het verkeer zich nu nog van stoplicht naar stoplicht worstelt - moet de provincie al een beroep doen op een constructie van publiek-private samenwerking.

Ook de Tweede Kamer lijkt doordrongen van de noodzaak iets te doen aan de groeiende fileproblemen buiten de Randstad. Deze week maande het parlement minister Netelenbos zo snel mogelijk maatregelen te nemen om andere knelpunten, zoals in Eindhoven, op te lossen.

Voor de A 2 liggen bij zowel Eindhoven als Den Bosch plannen klaar voor verbreding van de snelweg, van tweemaal twee naar viermaal twee rijstroken. Daarbij wordt een scheiding aangebracht tussen doorgaand en lokaal verkeer: langs de huidige snelweg komen aan weerskanten parallelle rijstroken met meerdere op- en afritten voor automobilisten die in de steden zelf moeten zijn.

Of die maatregelen (gepland voor 2010) voldoende zijn, wordt alom betwijfeld. Burgemeester Welschen vindt het een 'uiterst krappe oplossing'. Om die reden wil hij dolgraag meedoen met de proef voor het rekeningrijden, als onderdeel van een totaalpakket aan maatregelen om de congestie en veiligheid op de snelwegen rond Eindhoven te verbeteren.

Het grote probleem van Eindhoven vormt het ontbreken van de oostelijke schakel van de randweg, die nu slechts voor driekwart rondgaat. De natuur heeft een Eindhovense ringweg tot dusver tegengehouden. Het groene gebied tussen Eindhoven en Helmond is heilig verklaard. Maar ook een grote 'ruit' om beide Zuidoost-Brabantse steden heen, stuit tot dusver op milieubezwaren. Toch gaan de laatste tijd steeds meer stemmen op voor de aanleg van een périferique rond Eindhoven en Helmond.

Ook Welschen is voorstander van zo'n grote ring. Die biedt niet alleen het verkeer tussen Maastricht en Den Bosch een alternatieve route. De périferique ontlast ook de provinciale weg tussen Eindhoven en Helmond. Als iemand uit noordelijke richting naar Helmond wil, moet hij door het centrum van Eindhoven heen. 'Die volstrekt onlogische verbinding is een van de belangrijkste bottlenecks in de regio.' Volgens directeur Pollmann van de Kamer van Koophandel in Eindhoven dreigt de toenemende congestie bedrijven af te schrikken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden