'Een verbod? Mij krijgen ze niet van mijn witte Vespa af'
Vervuilender dan ander verkeer? De snorscooter-fanaat gelooft het niet of zal het worst zijn.
AMSTERDAM - 'Een heerlijk zomergevoel' krijgt vertegenwoordiger Ronald (43) als hij in zomertenue - bermuda, zonnebril, slippers - op zijn zwarte snorscooter door Amsterdam scheurt. Niet alleen omdat hij zich dan zo stijlvol voelt als een Italiaan en zijn vrienden hem, vanwege het ronde windscherm, begroeten met: 'Kijk, daar komt Holleeder weer aan.' 'Wat denk je dat dit me aan parkeergeld scheelt?', zegt Ronald. 'Dit puike retromodelletje kostte nog geen 1.500 euro.'
Ronald is niet de enige die verknocht is aan zijn snorscooter. Eerst waren het de makelaars en de Marokkaanse jongens die ermee door de stad scheurden. Inmiddels is de snorscooter van iedereen, blijkt op het kruispunt bij de Berlagebrug in Amsterdam.
Jonge stelletjes, in de meeste gevallen met de man aan het stuur, vervoeren er grote boodschappentassen mee, modebewuste vrouwen met strakke rokken en op hoge hakken en mannen strak in het pak gaan ermee naar het werk. De 'Sleutelkoning' sjeest erop naar zijn klanten die zichzelf per ongeluk hebben buitengesloten. In de hoofdstad nam het aan aantal snor-scooters sinds 2007 het snelst toe: van ruim 16 duizend tot ruim 44 duizend exemplaren.
Kom bij deze scooterfanaten niet aan met gegevens van het onderzoeksinstituut TNO waaruit blijkt dat hun geliefde voertuig veel vervuilender is dan is toegestaan. En al helemaal niet met een snorscooterverbod. 'Mij krijgen ze niet van mijn witte Vespa af', zegt de modieus geklede Mohammed (32), zijn bruine Louis Vuittontas tegen zich aangeklemd. 'Wij vervuilen niet meer dan ander gemotoriseerd verkeer', beweert medewerker techniek Dirk (65), gezeten op een blauwe Peugeot. Hij zegt dat hij in het drukke Amsterdamse verkeer alleen met zijn scootertje op tijd bij zijn klanten kan zijn. 'Ze zouden eens wat aan die fietsers moeten doen, die alleen maar aan het telefoneren zijn en ons niet horen aankomen.'
Bij het verkeerslicht bij de Berlagebrug sorteren tijdens de avondspits de scooters voor, achter hen een leger fietsers. De kenmerkende geur van benzine verspreidt zich onder de wachtenden. De overlast van de uitstoot is zo groot dat het Longfonds fietsers met zwakke longen adviseert de spits te mijden. 'Fietsende longpatiënten vertellen ons dat ze vooral bij de verkeerslichten last hebben van de scooters', zegt Jelmer Krom van het Longfonds.
De Fietsersbond constateerde al eerder dat de snorscooter vaak wordt opgevoerd en veel fietsers tot wanhoop drijft op het fietspad. De belangenorganisatie introduceerde in 2008, na eigen luchtmetingen, de term 'fijnstofkanon' voor het voertuig. Hoewel het TNO-rapport deze waarnemingen bevestigt, is technisch specialist Theo Zeegers van de Fietsersbond geschrokken van de cijfers. 'Een tweetakt-snorscooter heeft een vier keer hogere fijnstofuitstoot dan een dieselauto, die zeker tien keer zo zwaar is. Dat kun je een technische wanprestatie noemen.'
'De stank is irritant en het worden er met de dag meer', klaagt een fietser van tegen de 40. De populariteit van de snorscooter zou volgens hem kunnen afnemen, als het imago ervan minder hip zou zijn. 'Er zou een campagne moeten worden opgestart dat een scooter iets is voor luie mensen.'
undefined