Een verband tussen pittig en spannend

Bewering:

'Wie van peper houdt, houdt van sensatie'


Mensen die niet van heet eten houden, blijken minder vaak heet te eten dan mensen die van heet eten houden. 'Wij zagen een sterk positief verband tussen de voorkeur voor gekruide maaltijden en de innamefrequentie van peper', rapporteren Nadia Byrnes en John Hayes van de Pennsylvania State University in het komende nummer van Food Quality and Preference. Daartegenover staat dat persoonlijkheidskenmerken als sensatiezucht en gevoeligheid voor beloning significant samenhangen met het aantal malen per jaar dat een pittige maaltijd wordt geconsumeerd.


Goed dat de vraag nu eens tot op de bodem wordt uitgezocht: welk verband bestaat er tussen persoonlijkheidskenmerken en de voorkeur voor heet eten? Zoveel brandende problemen in de wetenschap zijn er immers niet meer.


Van de campus van de universiteit dreven Byrnes en Hayes 24 mannen en 73 vrouwen, gemiddelde leeftijd 27,65 jaar, hun laboratorium in. Daar moesten de slachtoffers eerst smaken proeven en waarderen, van zoet en zout tot kinine en capsaïcine - capsaïcine is de stof die peper en sambal doet branden op de tong. Vervolgens moesten ze van 27 etenswaren en 20 alcoholische drankjes aangeven of ze die 'buitengewoon vies' of 'buitengewoon lekker' vonden of iets daartussenin. Daaronder waren 'het branden van een hete maaltijd', 'heet Aziatisch eten' en 'pittige en/of BBQ spare ribs', maar ook halfvolle melk, hotdogs en suikerspinnen.


Nadat zij het laboratorium hadden verlaten, vulden de deelnemers psychologische vragenlijsten in om hun 'private body consciousness', 'sensation seeking', 'sensitivity to punishment' en 'sensitivity to reward' te meten. En natuurlijk hoe vaak zij gepeperde maaltijden consumeerden.


Het was, allereerst, niet zo dat mensen die vaak pedis aten het capsaïcinedrankje minder pittig vonden. Dat is vreemd, want de theorie wil dat mensen wennen aan heet eten, en 'gedesensitiseerd' raken. Als uitweg opperen de auteurs dat mensen die zeggen niet zo vaak heet eten te eten wel vaak heet eten eten maar dat niet meer heet eten noemen omdat ze gewend zijn heet te eten. Wat dit voor de verdere analyse van de resultaten betekent, bespreken ze niet.


De 'private body consciousness' meet in hoeverre mensen op hun lichamelijke toestand letten als ze bijvoorbeeld koffie of alcohol hebben gedronken. Een verband met heet eten was er niet, en ook niet met de andere persoonlijkheidskenmerken.


Gelukkig ging het met de sensatiezucht beter: hier was het verband wel significant. Dus iemand die beweert 'Als het water erg koud is, blijf ik er liever uit zelfs op een hete dag' en 'Ik ga niet naar films waarvan wordt gezegd dat ze eng of heel spannend zijn', verblijd je niet met chili con carne. Maar iemand wie 'het leuk lijkt een auto-ongeluk te zien gebeuren' of 'het spannend lijkt om in een oorlog een veldslag mee te maken', kan het niet pittig genoeg zijn. Heel sterk was het verband overigens niet: wie op dit persoonlijkheidskenmerk afgaat, kiest toch nog zo'n drie van de vier keer het verkeerde menu. (Verschillen tussen mannen en vrouwen, Aziatische, zwarte en 'kaukasische' proefpersonen melden de onderzoekers in het geheel niet.)


Ook wie gevoelig is voor beloning - 'Staat u graag in het centrum van de belangstelling?' en 'Wordt u weleens afgeleid van uw werk in aanwezigheid van een aantrekkelijke onbekende?' - kan het niet pittig genoeg zijn. Dat hangt, volgens de auteurs, misschien ook samen met 'machismo' - dat hebben ze niet onderzocht. Minder significant was het verband tussen heet eten en gevoeligheid voor straf.


Al met al durven de auteurs toch met vertrouwen te concluderen dat 'verschillen in persoonlijkheid de verschillen in voorkeur voor en gebruik van hete maaltijden kunnen sturen.' Wel wijzen ze er nog op dat ze slechts een correlatie hebben gevonden, geen causaal verband. Want je moet er toch niet aan denken dat mensen van heet eten zin krijgen om eens een auto-ongeluk te zien of aan een veldslag mee te doen.


Oordeel:

Pas op met sambal als u niet graag gekruid eet.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden