Een vakantiewoning voor iedereen

De één droomt van een kasteel in Frankrijk, de ander stelt zich tevreden met een stacaravan nabij Lunteren. Een op de twintig huishoudens wil binnen drie jaar een vakantiehuis kopen....

Die conclusie trekt het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) na een enquête onder vijftienduizend Nederlanders. Vooral de bungalow en het vakantiehuis zijn populair onder gezinnen met kleine kinderen, op de voet gevolgd door de stacaravan. Senioren kiezen meestal voor een appartement, liefst aan de Spaanse kust.

Nederland staat echter bovenaan de wensenlijst als de aanschaf van een tweede onderkomen wordt overwogen. Meer dan de helft van de huishoudens wil namelijk snel bij het vakantieadres zijn volgens Kees van der Most van CVO, een gezamenlijk project van onder meer bureau TNS NIPO en het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme. 'Stadsbewoners willen meerdere keren per jaar de alledaagse drukte ontvluchten.'

De toegenomen belangstelling voor een tweede huis is terug te vinden in bladen als Second Home en Het Tweede Huis, in het televisieprogramma House Vision en op grote beurzen die exclusief zijn gericht op de vakantiewoning. Van der Most: 'De interesse voor een tweede huis komt door de welvaartsgroei. Het gaat economisch niet optimaal met Nederland, maar een groot deel van de gezinnen heeft wel geld.'

Daarnaast vergrijst het land. 'Veel werknemers gaan straks met pensioen en willen dan genieten van het leven.' Die kiezen vaak, zegt hij, voor een vakantiehuis om familie en vrienden te kunnen ontvangen. 'En dat het liefst in een lekker klimaat', vult makelaar Ramon Jongen aan.

December vorig jaar richtte hij de Nederlandse Vereniging van Recreatieve Makelaars (NVRM) op, omdat de verkopers in de vakantiebranche nog geen eigen belangenclub hadden. De vereniging telt twaalf leden.

Jongen verdeelt de vakantiestulpjes in twee categorieën: 'de veredelde stacaravan, die zonder wielen door kan als chalet' en 'de luxe recreatiewoning die in prijs kan oplopen tot driehonderdduizend euro'. De koop wordt gezien als prettig vakantie-onderkomen of als belegging. 'Veel kopers vinden het prettig om te klussen aan een vervallen pand in Tsjechië. Ze combineren speculeren met vakantie.'

Luxe is een belangrijke voorwaarde voor een vakantiehuis. 'Kopers willen alles, ook een sauna. Ze willen zich ontspannen.' Groot hoeft de woning niet te zijn. 'Maar vier personen moeten er kunnen overnachten.' Een collega-makelaar van Jongen kan daardoor zijn tweepersoonsstudio's op Texel nauwelijks kwijt.

Of de keuze nu valt op een stacaravan of een kasteel, volgens Jongen moet het object in de natuur staan. 'Of aan de kust.' De eilanden en de kust van Zeeland tot Noord-Holland staan vol, want vooral de drukke Randstedeling wil graag 'even buiten kunnen zitten'. Voor hen zijn er volgens Jongen nog zes vakantieparken in aanbouw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden