Een uur in de rij voor het Van Gogh

V Zomer Magazine sluit aan bij de wachtenden voor een Nederlandse topattractie.

Beeld ANP

Opgewekt stappen toeristen het Amsterdamse Museumplein over, richting de ingang het Van Gogh Museum. Ze hebben net ontbeten en de zon schijnt. Straks naar het Rijksmuseum, nu eerst...

Elke bezoeker die de museumingang in het vizier krijgt, houdt even in. Ze zien een rij. Sjokkend sluiten ze aan. Dan komt de verwarring. Er staan twee rijen, o nee, drie! In welke moet je staan? Het maakt nogal uit namelijk. In de langste rij staan de ticketlozen, in de halflange rij de mensen met stadspassen en museumjaarkaarten, en in de kortste - nooit langer dan vijf mensen - de slimmerds die alvast online een ticket hebben gekocht en meteen mogen doorlopen. Het resultaat van dit systeem is een opeenhoping verongelijkte toeristen.

Met schichtige ogen en uitgestrekte nekken worden potentiële voordringers in de gaten gehouden. Er worden twee extra dranghekken bijgezet. Een slungelige medewerker loopt rustig heen en weer langs de rij. In het Engels vraagt hij of er mensen zijn die al tickets hebben. Met triomfantelijke hupjes gaan de gelukkigen achter hem aan naar binnen.

Hoe lang is en duurt de rij? 80 meter en een uur.
Wie staan erin? Bijna geen Nederlanders.
Wat valt op? Er zijn drie rijen.

Eén stel in de rij lijkt zich nergens druk om te maken. Ze hangen in elkaars armen en schuifelen zoenend en strelend hogerop. De wachttijd voor Graziela Tanaka (35) en Diogo Batalha (29) bedraagt nog zeker 45 minuten, maar dat doet hun niets. Ze komen uit São Paulo. 'Dáár heb je pas rijen', zegt Graziela. Voor bars, tentoonstellingen, restaurants, bioscopen, zo'n beetje voor alles in het openbare leven. En de file is chronisch. Graziela: 'Ik sta liever niet stil, maar als je uit een stad komt met 20 miljoen mensen, ben je eraan gewend.'

De twee zijn nog maar 48 uur samen. Daarna vliegt Diogo naar Portugal, waar hij sinds januari voor een communicatiebureau werkt: een carrièrekans. En Graziela gaat in Brazilië verder met haar werk bij een non-profitorganisatie. Dan begint voor beiden het échte lange wachten. Een verloren uur in de rij voor het Van Gogh Museum is hoe dan ook goed besteed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden