Een utopische wereld? Vroeger nam je lsd, nu ga je naar de Media Markt

Het karakter Aloy uit de game Horizon Zero Dawn. Beeld ap

Eeuwenlang bestonden mooiere werelden dan de onze, bovenal in utopische romans. Een halve eeuw geleden had je mensen die met hulp van hallucinogenen naar mooiere werelden afreisden. Het is aan de digitale revolutie te danken dat er tegenwoordig een lijn loopt van de utopische roman en de lsd-trip naar de Media Markt. De spelcomputer PlayStation4 kost daar 259 euro. Horizon Zero Dawn, het actierollenspel van het Amsterdamse Guerrilla Games, koop je daar voor 59,99 euro. Dat is bij elkaar slechts 318,99 euro voor vele retourtjes Utopia.

Tot voorkort dacht ik dat mensen gamen uit een aloude behoefte aan het winnen van spelletjes. Mijn beeld van games was gedateerd: toen ik een jaar of 12 was, had je jongens die niet weg kwamen bij hun Atari-spelcomputer. Op het scherm zag je wat lijntjes en een happende Pacman, geen Heerlijke Nieuwe Wereld.

Sinds ik een geweldige documentaire in het tv-programma Tegenlicht zag over de game Horizon Zero Dawn, weet ik dat het utopisch verlangen digitaal is gereïncarneerd. Wie dit spel speelt, betreedt een virtuele wereld die minstens zo mooi is als de hal van Willy Wonka's Chocoladefabriek.

(De tekst gaat verder onder de video.)

In games gaat het om schóónheid, zei de woordvoerder van Guerrilla Games: 'Ik denk dat iedereen naar een mooiere wereld verlangt.' Cruciaal voor die mooiere wereld is dat het goede het slechte kan overwinnen. 'Zodra de vijand te slim wordt, kun je het spel niet meer winnen, dan is de game niet goed.' Oftewel: zodra de vijand je te slim af kan zijn, ben je terug in de gewone wereld.

Bij de Californische lancering van Horizon Zero Dawn vormden zich buiten rijen van mensen die dagelijks uren gamen. De interviewer vroeg: willen jullie liever in Horizon Zero Dawn leven of in de echte wereld? Vraag bewonderaars van Che Guevara of ze liever in een rechtvaardige wereld leven of in het kapitalisme, en ze geven hetzelfde antwoord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden