Een unieke reis voor iedereen

De populariteit van reizen via sociale netwerken heeft gevolgen voor de traditionele reisorganisaties. Uiteindelijk blijven er twee soorten over, verwachten deskundigen.

Heus, er is ruimte voor iedereen, verzekert mede-oprichter Brian Chesky van verhuurplatform Airbnb steevast op conferenties over de toekomst van de reisindustrie. Oké, op zijn website bieden al een half miljoen particulieren hun huis te huur aan, in 30 duizend steden, in 190 landen. En inderdaad, het nieuwe hoofdkantoor in San Francisco, vijf jaar na de start van airbnb, is best wel indrukwekkend. Maar in de nieuwe deeleconomie zullen volgens de 32-jarige Chesky meer mensen reizen. Of beter gezegd: mobieler worden.


Gevestigde partijen in de reiswereld delen die optimistische kijk niet. Hotels, autoverhuurders en restaurants mopperen over oneerlijke concurrentie van amateurs die hun sofa, logeerkamer, eettafel of auto verhuren. Ook belastingdiensten roeren zich. In New York eiste het Openbaar Ministerie afgelopen najaar de namen van verhuurders van airbnb. In Berlijn moeten verhuurders sinds 1 januari een vergunning aanvragen. Overal klagen ondernemers dat zij zich moeten houden aan bestemmingsplannen en veiligheidsvoorschriften, terwijl particulieren hun gang kunnen gaan en de verdiensten veelal zwart in hun zak steken.


Waar iedereen het over eens is: peer-to-peer travel, waarbij particulieren via het web rechtstreekse relaties aangaan, heeft grote invloed op de reiswereld. Een nieuwe generatie reizigers moet niks hebben van voorgekookte groepsreizen. Zij zoeken unieke ervaringen om zichzelf te ontwikkelen en ook nog de plaatselijke gemeenschap te ondersteunen. Dus slapen in andermans huis, boodschappen doen in de buurt en samen koekjes bakken met de buren. Of exotischer: slapen in een Afrikaanse hut, een ochtend Engelse les geven op de dorpsschool en biologen helpen een neushoorn te beschermen.


'Peer-to-peer-reizen is onderdeel van de deeleconomie', zegt directeur John Thackara van Doors of Perception. Hij gaf afgelopen jaar lezingen aan reisorganisaties. 'Men wil graag iets leren en anderen helpen. Dat is de kern. Het zijn vaak jonge reizigers die de wereld beter willen achterlaten, ze gaan dus weer een stapje verder.' Een hotel kan volgens Thackara inspelen op deze trend door bijvoorbeeld de keuken open te stellen voor kooklessen aan buurtbewoners, of de wifi in de lobby voor thuiswerkers. Zo krijgen gasten toch contact met de buurt.


Volgens bestuursvoorzitter Louis Frankenhuis van Stip Reizen (tevens toezichthouder bij Corendon en ex-bestuurder van TUI en OAD) blijft er altijd plaats voor een massaproduct. 'Zon, zee en seks behoren tot de primaire levensbehoeftes van de gewone man. Als je dat goed aanbiedt voor een scherpe prijs, heb je nog toekomst.' Daarnaast blijven er volgens Frankenhuis kleine specialisten over die zich onderscheiden. Meer ideeënverkopers dan touroperators, verwacht hij. 'Als zo'n bedrijfje waarde kan toevoegen aan je leven - op een manier die je niet makkelijk zelf kunt organiseren - dan doe je dat.'


Trendwatcher Tessa aan de Stegge van marketingbureau Cherry Picker wijst erop dat de vraag naar unieke reizen niet alleen te maken heeft met een veranderende levensstijl. Ook de economische crisis is een belangrijke oorzaak. 'De vraag naar particuliere logeerkamers stijgt, omdat we koopjes zoeken, het aanbod stijgt, omdat we de hypotheek moeten afbetalen.' Dit jaar verwacht Aan de Stegge veel nieuwe initiatieven op het gebied van social travel. 'Er zal ook veel misgaan. Dat kan niet anders, als je zomaar bij vreemden een logeerkamer boekt. Hoe meer gebruikers en aanbieders, hoe meer risico's.' Vanaf 2015, verwacht Aan de Stegge, verdwijnen weer veel aanbieders. 'Dan wordt het kaf van het koren gescheiden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden