'Een ton voor dit werk is peanuts'

LOTTE GRIMBERGEN

Hilariteit alom, toen bekend werd dat het ontwerpen van het nieuwe logo van de gemeente Amsterdam 100 duizend euro had gekost. Van een naar twee regels, was dat nou zo moeilijk?

Ontwerper Edo van Dijk verdedigt de ingreep: : 'Wij zijn aangenomen om de huisstijl efficiënter te maken. De gemeente wilde een evolutie, geen revolutie.'

Voor het ontwerpbureau Eden- spiekermann en Thonik, al jaren verantwoordelijk voor de huisstijl van de gemeente, is er helemaal geen sprake van een nieuw logo. Van Dijk: 'Drie elementen uit het logo mochten niet worden aangepast: de kleur rood, het lettertype en de drie andreaskruisen. Oftewel: het logo moest hetzelfde blijven.'

Gemeentelijke diensten waren aan de haal gegaan met het oude logo; afdelingen hadden er hun eigen kleuren en logo's aan toegevoegd. Dat wordt allemaal simpeler en strakker.

Ook hebben de ontwerpers nieuwe 'communicatie-uitingen' bedacht, zoals het mannetje 'Adam', dat in verschillende gedaanten zal opduiken in gemeentelijk drukwerk. Een ton voor zo'n project is volgens Van Dijk 'vergeleken met commerciële opdrachten peanuts'.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden