Een tam beest

Nederlanders doen alles met hun fiets, behalve vrijen. Aldous Huxley was verbijsterd toen hij voor het eerst Hollanders zag fietsen....

THEO NIJENHUIS

Huxley staat niet alleen. Klaus Mann schreef dat het leven in Nederland zich afspeelt op de fiets. Anil Ramdas kocht als student een tweedehands fiets, alleen maar om te tonen dat hij zich had aangepast.

Het staat allemaal in het boekje Achter de Dijken dat vorig jaar verscheen, maar daarmee is de geschiedenis niet afgelopen. Michelin kwam dit jaar terug op de Hollandse fietsmanie.

's Werelds grootste bandenfabrikant wil in Nederland weer fietsbanden verkopen, goede banden wel te verstaan. Niet van die Michelins die je bij een doe-het-zelf winkel koopt en die bij thuiskomst zijn versleten.

Het Franse concern geeft toe dat de kwaliteit minnetjes was. Guido Panis van Michelin Benelux in het vakblad Tweewieler: 'We waren vergeten dat, in tegenstelling tot Spanje, Frankrijk en Italië, fietsen in Nederland daadwerkelijk worden gebruikt.'

Dat is correct. De fiets van een Nederlander is overal goed voor: vakantie, weekendboodschappen, een kroegentocht en voor de halfjaarlijkse martelgang naar de tandarts.

Je ziet nog steeds fietsers zoals Huxley ze zag: een kind voorop, twee boodschappentassen aan het stuur en een buggy aan de bagagedrager.

Dat ligt anders in de Verenigde Staten waar de gezondheidscultus de fiets heeft ontdekt. De Amerikaanse fiets is geen pakezel, maar een rijdend fitnessapparaat. Amerikanen hebben geen fietstraditie. In hun drang naar het eeuwige leven, borrelen originele ideeën op.

De resultaten zijn onderweg. Bert van Dijk van het Amsterdamse bedrijfje Third Wave Carriers krijgt, na bijna drie jaar wachten, eind november een container aangeleverd met twaalfhonderd Wilderbeasts: slanke, langgerekte bagagewagentjes met één achterwiel.

Je kan er in elk terrein mee rijden, zonder gewiebel een helling afracen en ze zijn nog opvouwbaar ook. Want de Wilderbeast is, ondanks de naam, een buitengewoon volgzaam dier. Het geheim: het zwaartepunt van de 90 liter bagage ligt zo laag dat de gebruiker alleen bij een noodstop merkt dat hij iets aan zijn fiets heeft hangen.

Het wagentje is twee weken geleden getoond op een fietsbeurs in Keulen. Amsterdamse fietskoeriers gaan ze gebruiken.

Third Wave Carriers heeft in drie jaar tijd zo'n drieduizend exemplaren verkocht van de concurrerende Bob Yak. Die is niet opvouwbaar, al vindt Van Dijk 'de Bob' mooier. Maar ontwerper Philip Novodny vond drieduizend te weinig en besloot de verkoop in eigen hand te nemen.

De 'Bob' en de Wilderbeast kosten allebei tegen de zevenhonderd gulden en moeten nu concurreren. Novodny wenst de Wilderbeast succes toe. Van Dijk: 'Hij redeneert heel simpel. Hoe meer van dit soort aanhangers op de weg komt, hoe sneller ze ingeburgerd raken.'

Novodny's concurrent is Kool-Stop in Californie, in Nederland bekend als producent van remblokken en van driewielige kinderwagens waarin joggers hun kinderen voortduwen.

Dat type kinderwagen is een statussymbool aan het worden in Nederland. Maar of dat de bagageaanhanger overkomt, hangt volgens Van Dijk af van de fietsenmakers. 'Je moet heel wat uitleggen. Een bagagedrager met zijtassen verkoop je gemakkelijker.'

Maar opvallen doe je wel. 'Als ik bij Albert Heijn sta', lacht de bezitter van een Bob Yak, 'dan komen er mensen op me af. Ze vinden het een schitterend ding. Zóóóó handig.' Dat had Huxley moeten meemaken.

Theo Nijenhuis

Third Wave Carriers, telefoon 020-610.70.33

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden