Een stroeve 21ste-eeuwse versie van 'Macbeth'

JEUGDTHEATER


Nacht


Tekstschrijver en regisseur Moniek Merkx maakt het zichzelf moeilijk.

DEN HAAG -Kort Macbeth van William Shakespeare af tot Mac en je hebt een lekker eigentijdse naam. Als dan ook nog de voorspellingen uit het bloedige koningsdrama (1603-1607) niet uit de mond van drie heksen rollen, maar als virals over een computerscherm scrollen, katapulteer je Shakespeare zo de 21-ste eeuw in. Blijft de vraag of je zo ook de motieven achter de nietsontziende ambities van generaal Macbeth en zijn meedogenloze vrouw helder en actueel maakt.


Theatergroep MAX doet in Nacht een dappere maar stroeve poging de met angst, moord, schuld en waanzin overladen tragedie Macbeth te vertalen naar een voorstelling voor publiek vanaf 14 jaar. Tekstschrijfster en regisseuse Moniek Merkx maakt het zichzelf daarbij moeilijk door de machtsstrijd binnen de Engelse en Schotse heerschappij over te zetten naar een gevecht om de hiërarchie binnen een succesvol theatergezelschap.


In Nacht is Mac de zoon van steractrice Lady, die haar lieveling influistert zich te verzetten tegen regisseur Duncan. Deze mediageile theatermaker heeft zojuist een Tony Award gewonnen (voorspelling 1 komt uit). Terwijl Mac eerst nog Duncans rechterhand is, verandert de jonge acteur in geen tijd tot Duncans kwelgeest.


Met een als ongeluk verpakte moord tot gevolg (voorspelling 2). Duncan loopt letterlijk tegen een losgeschoten theaterlamp. Mac hervat de repetities snel, en later eist Duncans zoon, als een met blingbling behangen rapper, een regisseursplek op (voorspelling 3).


Merkx mixt de backstage-tragedie tot een toneelstuk-in-een-toneelstuk à la Shakespeare: de acteurs repeteren Midzomernachtsdroom. Maar deze flarden van liefdesperikelen tussen ezels en elfenkoningen leggen maar weinig bloot van Macs, Lady's, Helena's, Duncans en Banquo's motieven. Terwijl Shakespeare die formule juist daarom hanteerde.


Als trendy omlijsting wordt er (niet consequent) getwitterd (op de studiowand), gegoogled, gefilmd en gedanst op camera. Het is echter vooral hippe beeldvulling, zonder verrassende gevolgen. Blijft over: vijf sterke acteurs die deze verwarrende bewerking overeind houden. Tibor Lukács schakelt als Mac razendsnel van alert acteurtje naar dominant regisseur cq maniakaal moordenaar. De cynische Manon Nieuweboer is zijn bikkelharde moeder en de Duncan van Raymi Sambo een vette narcist.


Erik van der Horst speelt als Jo Banquo een paar nummers Talking Heads op elektriche gitaar en Nastaran Razawi Khorasani is mooi naïef in haar verliefdheid. Gitzwart van 'ijselijke wreedheid' wordt deze Nacht echter nergens, zoals wel halverwege beloofd.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden