Een springplank voor je bedrijf

Sinan Gül heeft een bedrijf dat op locatie auto's wast, zonder water. Via een speciaal project heeft hij een topmanager toegewezen gekregen, die hem helpt nog succesvoller te worden.

DEN HAAG - Hij is 33 jaar, Turks, en meer dan geslaagd in Nederland. Maar Sinan Gül wil groter, sneller, internationaler. Hij gaf zich op voor het project Dare to have a Dream, en werd geselecteerd. Samen met elf andere allochtone ondernemers gaat hij een jaar lang in de leer bij een Nederlandse topmanager. Arjel Woudstra (38) in zijn geval, directeur van de ledenvereniging van de ANWB.


Dat is handig, want Gül heeft sinds 2009 een eigen bedrijf dat weliswaar snel groeit, maar van een webshop bouwen heeft hij geen kaas gegeten. Van het uitrollen van een landelijk dekkend netwerk evenmin. De ANWB wel. En deze ervaring mag Gül nu een jaar lang afkijken.


'Wat ik wil, heeft de ANWB al duizend keer bedacht', verklaart hij. 'Ik wil niet opnieuw het wiel uitvinden. Ik wil geen fouten maken die ik kan voorkomen.'


Bclean2 heet zijn bedrijf; 'wees ook schoon'. Met zes vaste werknemers en dertig flexwerkers wast hij auto's die onder werk- of winkeltijd in parkeergarages staan. 'Op en neer naar de wasstraat kost gemiddeld een half uur, heeft de Bovag berekend', zegt Gül. 'Drukke mensen nemen daar niet de tijd voor.'


Het was zijn eigen frustratie toen hij nog als accountant bij Arthur Andersen en Deloitte werkte. Hij reed een mooie auto van de zaak, maar die was altijd vies. In de parkeergarage op zijn werk en bij klanten stonden ze ook, smerige auto's. 'Ik zag opeens overal mooie auto's, allemaal vuil. Waarom kun je niemand bellen die je auto wast als je achter je bureau zit?'


De vraag belandde in het ideeënschrift op zijn nachtkastje en twee jaar later was Gül in zaken. Auto's van klanten krijgen een barcode op de achterruit, die hij op afstand kan scannen. Zodat hij weet welke auto hij moet hebben en waar de rekening naartoe moet: het leasebedrijf, de berijder of de werkgever.


Het 'wassen' verloopt op bijzondere wijze, want Bclean2 wast watervrij, met een speciale citruswax en microvezeldoek. 'Je wilt niet met je emmertje of een tuinslang de hele garage door', verklaart Gül. 'Zonder water wassen is bovendien beter voor het milieu.'


Per auto bespaart Bclean2 150 liter water, 14 kilowattuur elektriciteit en 9 kilo CO2. De wax komt uit Australië, waar drinkwater schaars is en al jaren met wax wordt 'gewassen'.


Het loopt als een trein, zegt Gül. Een wasbeurt kost 14,95 euro en hij heeft al contracten met grote namen als Q-Park (het grootste parkeerbedrijf van Nederland), postbedrijf TNT, diverse leasemaatschappijen en de gemeente Amsterdam. Hij kan ervan leven, draait een jaaromzet van 200 duizend euro en groeit elke maand. Maar zijn ambitie is groter. 'Ik wil marktleider worden in West-Europa', zegt Gül zonder blikken of blozen. Binnen twee jaar een dekkend netwerk in Nederland, België, Engeland en Duitsland; over vijf jaar een omzet van 20 miljoen euro. 'Sommigen vinden dat ik een grote broek aantrek. Maar de Europese wasindustrie beloopt 40 miljard euro.'


Gül lacht naar Arjel Woudstra. Ze hebben op het ANWB-hoofdkantoor in Den Haag net hun eerste planningsgesprek achter de rug. 'De piketpalen voor het komende jaar uitgezet', verduidelijkt Woudstra. Ze gaat een kritische blik werpen op Güls ideeën, wil elk kwartaal een plan zien en zal gesprekken regelen met de manager van de Wegenwacht en de ANWB-webshop.


Bclean2 wil de Australische wax op internet gaan verkopen, verklaart Gül zijn interesse in de webshop. De praktijk van het autowassen lijkt bovendien veel op de logistiek van Wegenwacht. 'De ANWB repareert op locatie, ik maak schoon op locatie.'


Woudstra is eindverantwoordelijk voor de vereniging van de ANWB: alles wat voor en door de leden wordt georganiseerd, zoals de route- en file-informatie op de radio en op internet, het ledenblad Kampioen en de belangenbehartiging.


De ANWB is een maatschappelijke organisatie, maar wil ook echt maatschappelijk betrokken zijn, zegt Woudstra. Dit is een van de redenen waarom ze zich opgaf voor Dare to have a Dream. 'We geven bijvoorbeeld verkeersles op scholen, zamelen fietsen in voor asielzoekerscentra. We stimuleren iedere medewerker vrijwilligerswerk te doen.'


Woudstra coachte eerder een leerling van een ROC. Toen dat afliep, zocht ze iets anders en precies op dat moment belde de Dutch Dream Foundation. 'Ik vind het verfrissend om iemand te coachen. Je leert met andere ogen naar je eigen organisatie te kijken.' Sterker', zegt Woudstra, 'je leert er bijna net zoveel van als degene die je coacht.'


Dat Woudstra en Gül bij elkaar kwamen, is toeval. Althans, geen van de kandidaten noch de elf managers mochten wensen opgeven; de Dutch Dream Foundation selecteerde. 'Deze match past naadloos', oordeelt Gül. Het is te veel gezegd dat hij met een boodschappenlijstje aan het gesprek begon, maar de eigenaar van Bclean2 weet wel precies de plekken in de organisatie aan te wijzen waar hij expertise kan opdoen. Ook het externe netwerk van Woudstra is goud waard.


Wie een beetje met Gül meedenkt, ziet al een wascontract voor zich van Bclean2 voor ANWB-leden. Maar dat is volgens Gül 'duizend stappen verder'. Het gaat hem eerst en vooral om het leren van de organisatie. 'Ik ben hier niet op zoek naar een klant met tienduizend auto's.'


Woudstra is ondertussen vooral onder de indruk van Güls ondernemersgeest. 'Niet bang om te falen. En veel waardering uit zijn omgeving, óók als zijn droom mislukt. Hier kunnen anderen een hoop van leren.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden