InterviewOprichters Quodari

Een sociaal netwerk, maar dan met privacy voorop: het Nederlandse Quodari probeert het

Waar blijft het privacyvriendelijke alternatief van eigen bodem voor de sociale media van Big Tech? Het deze week begonnen Quodari hoopt het gat in de markt te vinden.

Aart Joppe en Paul Pennarts, de oprichters van Quodari. ‘We zullen het van mondreclame moeten hebben.’     Beeld Pauline Niks
Aart Joppe en Paul Pennarts, de oprichters van Quodari. ‘We zullen het van mondreclame moeten hebben.’Beeld Pauline Niks

Even gebruiksvriendelijk als Facebook, Google of Instagram, maar dan van eigen bodem, met meer oog voor privacy en het liefst zonder advertenties. Dat is zo’n beetje de lacune waar diverse start-ups zich op richten. Ze hebben het tij mee, want zowel politici als consumenten hebben de laatste paar jaar oog gekregen voor de negatieve kanten van de grote techbedrijven en hun honger naar data.

Het tij mee hebben is wat anders dan iets tot een succes maken. Keer op keer lopen beginnende bedrijven tegen de grote uitdaging van sociale media aan: je kunt alles nog zo goed uitdenken, zonder een grote groep gebruikers ben je nergens en is een sociaal medium even aantrekkelijk als een leeg café. Dat beseffen ook Paul Pennarts en Aart Joppe van Quodari: ‘We zullen het van mondreclame moeten hebben; ons product moet op een gegeven moment viraal gaan.’

Quodari ging deze week officieel van start. ‘Koester en deel al je favoriete herinneringen, ideeën en notities’, zo luidt in het kort de belofte van het nieuwe Nederlandse platform. Alles wat je op je computer kunt opslaan, kan ook op Quodari worden gezet, in de cloud. Vervolgens kan de gebruiker zijn aantekeningen, foto’s, video’s, muziekbestanden of wat hij dan ook kwijt wil, delen met anderen. Daarmee is Quodari een soort combinatie van Google Photo (voor foto’s en video’s), Dropbox (het opslaan van alle soorten bestanden) en Evernote (het opslaan van aantekeningen) met daaroverheen een sociaal laagje.

Het grote verschil met al die grote voorbeelden? Quodari is ontworpen met privacy als uitgangspunt. ‘We zetten de data van onze gebruikers op geen enkele manier commercieel in, laat staan dat we gegevens aan andere partijen verkopen’, zegt Pennarts. Samen met Joppe is de internetondernemer twee jaar bezig geweest met het bedenken en bouwen van het netwerk. De eerste ideeën ontstonden al wat eerder, na de privacyschandalen rondom Facebook en Cambridge Analytica. Destijds werd voor het grote publiek voor het eerst duidelijk dat er een levendige handel is in gebruikersdata die via sociale netwerken worden verzameld.

Betalen voor privacy

‘Ik realiseerde me toen dat er eigenlijk geen goede alternatieven waren voor al die bekende namen’, aldus Joppe. Genoeg mooie en gebruiksvriendelijke apps, zo zag hij bij zijn zoektocht, maar allemaal verzamelen ze data. Bij Quodari betalen gebruikers niet met hun data, maar met de portemonnee. Tot 2 GB is opslag gratis, daarna moet er worden betaald: 1 euro voor iedere 50 GB aan opslag extra. Geen groot offer voor iedereen die bereid is te betalen voor privacy, menen de twee. Ze schatten die groep in op potentieel zo’n 1 miljoen Nederlanders.

Joppe en Pennarts hebben naar eigen zeggen veel tijd gestoken in de interface van hun app: ‘Die moet gebruiksvriendelijk, intuïtief en simpel zijn.’ Quodari is onderverdeeld in Memo’s (losse aantekeningen) en Collecties (een verzameling memo’s). Deze kunnen gedeeld worden met specifieke connecties die ook Quodari gebruiken. Hun collecties zijn ook weer te benaderen, via ‘Ontdekken’.

Het is het begin; later willen de twee bedenkers geleidelijk extra zaken toevoegen. Apps voor Android en iOS om te beginnen. Verder staan dingen als een onlineboodschappenlijstje en een camerarol waarin alle foto’s handig bij elkaar staan hoog op de wensenlijst. De lancering is achter de rug, nu een grote advertentiecampagne via Google en Facebook? ‘Zeker niet’, zegt Pennarts. ‘Het voelt wat onwennig voor een marketingman, maar we moeten consequent zijn. Daar adverteren betekent ook het tracken van gebruikers.’ Het is duidelijk: Quodari zal het op eigen kracht moeten doen.

Okuna

Als een privacyvriendelijk alternatief voor onder andere Facebook, zo ging Okuna een jaar of twee geleden van start. De verwachtingen waren hoog bij oprichter Joel Hernández, zo vertelde hij aan de Volkskrant. Hij had ook een paar grote namen aan zich weten te binden. Hoe staat het er nu mee? De beloftes zijn niet ingelost en de app is nog altijd in bèta. Na de lancering was er veel belangstelling van investeerders, maar tegelijkertijd kwam Hernández terecht in een subsidietraject van Binnenlandse Zaken. ‘Destijds leek dat een betere strategie dan het verkopen aan privékapitaal.’ Na een lang bureaucratisch proces kreeg Okuna het verlossende woord: de subsidie was in kannen en kruiken. Hierop zette de start-up alle gesprekken met investeerders stil.

Later kwam de kater: toch geen subsidie. Sindsdien is het ‘behoorlijk pittig’ geweest, geeft Hernández toe. De bodem van de kas kwam snel in zicht en alle mensen van Okuna moesten op zoek naar andere klussen om aan geld te komen. Tot overmaat van ramp stonden investeerders niet meer te springen om alsnog in zee te gaan. De oprichter gelooft nog steeds in een abonneemodel, maar geeft tegelijk toe dat het verdomd lastig is uit het kip-eiprobleem te komen: zijn netwerk wordt pas aantrekkelijk als er veel gebruikers zijn. Maar hoe kom je aan veel gebruikers? Op dit moment heeft Okuna zo’n tienduizend bètatesters. Opgeven doet hij niet: ‘We zullen volharden, ons aanpassen en vechten totdat we het op de een of andere manier laten slagen.’

Follow

Nog een nieuw Nederlands initiatief is Follow, dat in april live moet gaan. Follow is volgens oprichter Martijn Lindeman het best te vergelijken met TikTok of Reels van Instagram. Oftewel: korte video’s van gebruikers. Dat moeten video’s worden van de buitenwereld: vakanties, restaurants, musea. ‘We willen mensen van hun scherm halen en erop uit laten trekken’. Follow wil geld verdienen via commissies en werkt daarvoor samen met tussenpartijen als Open Table of HotelsCombined. Follow krijgt zo geld zodra iemand via de site een restaurant of hotel boekt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden