Een sms'je zegt dat je pakketje er is

Of het nu gaat om een bestelling bij een webwinkel of om boodschappen: je haalt ze op wanneer het uitkomt.

HENGELO - 'Kijk, zegt Robin Dragstra, 'de bezorger legt een pakketje in de kluis en kan op het scherm een wachtwoord en het telefoonnummer van de consument invullen. Die krijgt dan direct een sms met de gegevens van de betreffende kluis die hij op een willekeurig gekozen moment kan openen.'


De eigenaar van afhaalcentrum De Buren uit Hengelo laat zien hoe zijn nieuwe kluizenwanden werken. De consument kan in die kluisjes online bestelde artikelen en boodschappen laten opbergen en ze zelf ophalen.


Het eerste onbemande afhaalcentrum staat aan de Diamantstraat in Hengelo en is 24 uur per dag geopend. 'Dat kan alleen maar omdat het onbemand is', zegt Dragstra. Het centrum is ongeveer 50 vierkante meter en de muren doen denken aan de kleedruimten van een binnenzwembad waar de muren ook bedekt zijn met kastjes voor je spullen.


In totaal heeft De Buren nu 1.300 kluisjes geplaatst in en rondom Hengelo en Enschede. Dragstra wil voor het eind van dit jaar meer dan 10 duizend kluisjes plaatsen in Midden-Nederland. Daartoe heeft hij een contract afgesloten met Corio Nederland. De investeringsmaatschappij bezit 45 winkelcentra in Nederland, waaronder Hoog Catharijne in Utrecht. Dragstra wil daar nog deze maand 300 kluisjes plaatsen.


De kluizenproducent benadrukt dat hij volledig onafhankelijk werkt. Daardoor is het mogelijk dat concurrerende pakketdiensten bestellingen in dezelfde wand stoppen, zodat de consument niet voor elk pakje op en neer hoeft, maar meerdere kluisjes tegelijkertijd kan openen.


De Hengelose supermarkt PLUS zette begin september als eerste supermarkt in Nederland een onbemande volautomatische kluizenwand neer. De plaatsing van een wand met 60 kluisjes kost standaard 15 duizend euro. Het openen van de kluis kost de consument niets. Wel betaalt de webwinkel om de kluisjes te gebruiken, maar die kan de kosten doorberekenen aan de consument zoals dat al gebeurt met bezorgkosten.


Supermarktmanager Kai Scheggetman is overtuigd dat de kluizenwand in zijn winkel een succes wordt. 'Dit is de toekomst. Klanten die pakketjes ophalen, gaan dat combineren met het doen van boodschappen.'


Als het aan Dragstra ligt, komt ook het online boodschappen doen in een stroomversnelling terecht. Zijn bedrijf heeft inmiddels ook gekoelde kluisjes ontwikkeld. 'Het zal niet lang duren voordat deze ook in de PLUS van Scheggetman verschijnen.' Gekoelde of bevroren producten worden nu nog veelal bezorgd. Scheggetman ziet de kluisjes niet als alternatief voor de bezorgservice die veel supermarkten aanbieden. 'Die extra service moet je blijven bieden. Denk aan de mensen die slecht ter been zijn. Je kan ze niet vragen hun boodschappen voortaan te komen ophalen.'


Voor alle anderen lijkt de oplossing met de komst van 'koelkluisjes' nabij. Dragstra: 'Geen gesteggel langs de schappen en nooit meer wachten voor de kassa.' Hij ziet het al helemaal voor zich: als in de toekomst kluizenwanden bij benzinepompen staan, hoef je na het werk niet meer naar de supermarkt. 'Je haalt ze onderweg.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden