Een schilderij op het zwarte doek van de hemel

Wie: Toon Gemmink (29)...

Michiel van der Geest

’Ik ben geboren in Katendrecht, het Chinatown van Rotterdam. Het kan bijna niet anders dan dat je daar met vuurwerk in aanraking komt. Ik mocht als jongetje van 7 met de grote mannen meekijken naar het vuurwerk van de Chinezen. Daar is het begonnen denk ik. Toen het internet opkwam, struinde ik het web af op zoek naar foto’s en video’s van vuurwerk en begon ik een eigen site. Soms ging ik naar een vuurwerkfestival. In Scheveningen bijvoorbeeld, of de grens over naar België en Duitsland. Tot we – twee vrienden, mijn broertje en ik – spontaan besloten naar de Fallas de Valencia te gaan. Op de eerste avond van dat festival ben ik aan vuurwerk verslaafd geraakt. De Fallas zijn één groot feest. Er zijn Maria-optochten, straatfeesten, maar vooral veel vuurwerkshows. Die beginnen elk jaar op 15 maart met een kleine show, en eindigen op 18 maart met de ‘nacht van het vuur’. Het zijn fantastisch mooie spektakels, hele verhalen worden erin verteld. Ze beginnen rustig, en eindigen in een intense finale. Het vuurwerk dat je er ziet, kan nooit in Nederland worden vertoond. De regels zijn hier anders, we willen er het geld niet voor uitgeven, en bovendien kunnen Nederlanders zulke vuurwerkshows niet in elkaar draaien. Er staan vier landen aan de top. Italië, Spanje, Malta en Japan. Inmiddels heb ik zoveel verstand van vuurwerk dat ik kan herkennen uit welk land het afkomstig is. Zo is bijvoorbeeld Italiaans vuurwerk heel fel, en het Spaanse heel vol. Japans vuurwerk is het mooist. Dat moet een absoluut hoogtepunt zijn. Als ik daar nu naartoe zou gaan, zou ik straks niets meer aan de Fallas vinden, zoals nu al met ‘Scheveningen’ het geval is. Als ik met vrienden vuurwerkfestivals bezoek, maken wij foto’s en films. Voor mijn site en voor onszelf. Als we dan weer thuis zijn, kijken we bij mij thuis alles nog eens terug op dvd. Vroeger werden we freaks genoemd, zeker na de vuurwerkramp in Enschede, maar dat is inmiddels minder geworden. Er komen juist steeds meer liefhebbers bij. Dit jaar gaan we met 110 man naar de Fallas.Als je meer van vuurwerk afweet, ga je er ook anders naar kijken. Je ziet de moeite die erin is gestoken. Het kost een vuurwerkmaker een kwartier een mortierbom te maken, terwijl die maar drie seconden geluid oplevert. Als je dan nagaat dat in een show twee- tot vijfduizend mortieren worden afgeschoten, die in een bepaald ritme een hoop geknal voortbrengen, dan snap je dat daar vakmanschap voor nodig is. Je weet ook wanneer het perfect is gegaan, je ziet dat de staarten van de bloemen die naar boven worden geschoten, dezelfde kleur hebben als de laag die daaronder de hemel kleurt. Het is een duidelijk gecomponeerd geheel. Of zoals ook wel eens gezegd wordt: kunstenaars gebruiken het zwarte doek van de hemel om een schilderij op te maken. Het leuke van de Fallas is dat iedereen op straat dat begrijpt. Als een show goed is, klinkt er gejuich, waarna er op straat nog stevig wordt gediscussieerd. De volgende dag staan er analyses in de kranten. Ze zijn er in Spanje zo mee bezig. Het is een passie, ze doen alleen maar aan vuurwerk, hun hele leven lang. Het is mede zo overweldigend, omdat je er dichterbij mag staan dan in Nederland. Bij ons moet je 300 meter afstand houden, in Spanje maar 120 meter. Op zo’n afstand maak je veel meer mee van de effecten. Maar als ik eerlijk ben, sta ik vaak nog dichterbij, te dichtbij eigenlijk. Want hoe goed je het vuurwerk ook kent, het blijft gevaarlijk. Elk moment kan er iets misgaan.Mijn moeder vraagt zich wel eens af of ik goed bij mijn hoofd ben. Ik weet het niet. Het is een gevoel, alsof je het winnende doelpunt maakt, zoiets. Als je staat te kijken, met al die mensen om je heen, en het ziet er zo perfect uit, dan krijg ik tranen in mijn ogen.’ Michiel van der Geest

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden