Een ruime vakantiewagen is goedkoop

Een goede vakantieauto is niet duur. Integendeel. Hoe hoger de prijsklasse, hoe groter de kans op gebrek aan bagageruimte. De extravagente Amerikaanse Hummer van ruim 130 duizend euro meegerekend zijn er maar drie auto's in de hoge prijsklassen die probleemloos een gezin met kinderen en veel uitrusting kunnen bergen....

Daar staan vijf goedkope wagens tegenover. De Duitsers spreken van 'anti-auto's', maar ook zij bouwen ze. In hun geval is het de Opel Combo Tour, al kan die met zijn bagagevolume van 510 liter niet op tegen de Fiat Doblò (750 liter), Citroën Berlingo (664 liter), Renault Kangoo (650 liter) of de Peugeot Partner (624 liter).

Dat zijn de echte sjouwers. De Doblò is letterlijk de meest draagkrachtige, met als minpunt dat hij in 1999, bij botsproeven van de Duitse ADAC, een onvoldoende haalde. Maar hij is relatief goedkoop. Alle vier liggen ze trouwens qua prijs tussen de 13- en 14 duizend euro. Het Opeltje is een fractie duurder.

De ontwerpers - die van Citroën als eersten - stond een stevige bestelauto voor ogen die, omdat hij licht is, overal kan komen en ook kan worden geleverd als een ruim gezinsvoertuig. Dat is geen gekke gedachte, want personenauto's maken de meeste kilometers als het gezin vrij heeft.

Met het ontwerp pakten de fabrikanten twee groepen 'veelrijders': de gezinnen met twee of drie kinderen én de bestelwagenrijders. Maar die markt wordt beperkt door het 'pitbull-effect'. Zo'n hond biedt zekerheid en veiligheid - met zo'n dier word je op straat nooit lastiggevallen - en het bezit wekt ontzag. Dat willen autokopers ook en zeker de kopers van een SUV, de nieuwste rage na de stationcar en de MPV.

SUV is de afkorting van Sports Utility Vehicle, een stoer ogende kruising tussen een gezinsauto en een terreinwagen. Hoofdkenmerken van een SUV: een hoog benzineverbruik en veel rumoer voor de inzittenden. Echte terreincapaciteit komt op de tweede plaats. Het gaat om het uiterlijk.

De SUV's hebben de fabrikanten van ludospaces - zo noemen de Fransen hun wat ludieke, lichtgewicht auto's - op een idee gebracht. Die moeten ook iets stoers hebben, met veel grijze kunststof aan de buitenkant en binnen veel opbergvakken, laden en soms zelfs vliegtuigkastjes tegen het dak.

De Kangoo bijvoorbeeld krijgt een nieuwe neus. De Berlingo en de Partner - het zijn eigenlijk tweelingzusjes, allebei afkomstig uit het PSA-concern - hebben voor al zo'n dikke bobbel. Alsof er een zescilinder motor onder staat.

De kopers gaan graag mee in de trend naar stoer doen. Als ze zich een lichtgewicht ruimtewagen verschaffen, dan toch liefst een model met een zware motor. Daarmee bederven ze het lichtvoetige karakter van de ludospace, die elk wegdek aankan.

Een zware motor betekent tientallen kilo's extra gewicht. Ton Roks, hoofdrecteur van AutoVisie, ontdekte de gevolgen bij de presentatie van een serie nieuwe Punto's van Fiat. Daar bleek dat lichtere versies pittiger waren dan de zwaardere.

Maar er zijn ook prettige verrassingen. Mercedes-verkopers reageren verbaasd als je hun showroom binnenloopt met een rollermaat en een calculator. Die dienen om de kofferbak te meten van een Mercedes Vaneo Family.

De Vaneo is een van de weinige dure auto's, die het qua bagagecapaciteit kan opnemen tegen de zee van ruimte in de ludospaces. Het computerprogramma CarBase Actueel 2003 - het komt half februari op de markt - geeft de Mercedes Vaneo een laadruimte van 715 liter inhoud.

Mercedes is te bescheiden met die opgave. Wie zelf gaat meten en rekenen, komt op ongeveer 750 liter, zónder de denkbeeldige bagage hoger te stapelen dan de onderkant van de zijruiten.

Nu heb je voor de prijs van één Vaneo bijna twee Doblò's, die ook dat volume van 750 liter laadruimte hebben. Vraag je aan de computer meer namen van auto's met veel bagagevolume, dan geeft CarBase alleen nog de Ford Galaxy (27 duizend euro, 810 liter) en de Jeep Cherokee 2.4i (33.545 euro, 821 liter), een wagen die overigens bij botsproeven niet erg solide bleek.

Tot slot is er nog de roemruchte Hummer, een civiele versie van de immense, militaire terreinwagens waarvan de Amerikaanse infanterie in Koeweit zich bedient. Qua inhoud verslaat hij alles.

Van de H2, een luxe versie, is bekend dat hij twee meter hoog is. Het blad AutoWeek omschreef hem als een tuinhuisje op wielen, ongeschikt voor stadsverkeer. Het blad noemde ook de prijs van 134.262 euro, maar niet de laadruimte. Misschien dat er wel anderhalf of twee wagentjes van het type ludospace in een H2 gaan. Omgekeerd heb je voor de prijs van één H2 ruim tien ludospaces.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden