Een relict uit oude dagen

Medialogica

Er is weer eens gedoe over de Televizier-Ring. Terwijl het hele systeem achter die prijs natuurljk niet deugt.

Beeld Illustratie Io Cooman

Nog maar vijf nachtjes slapen, en dan is het zo ver: het jaarlijkse gala van de Televizier-Ring. Maak ons gek.

Het jaarlijkse personeelsuitje van het Mediapark en omstreken naar Carré mag zich dit jaar weer eens verheugen in de broodnodige ophef. Dat werd weer eens tijd, de ring begon al wat dofjes te worden.

Goed mogelijk dat het u is ontgaan, maar eerst was er verbazing over de nominatie van het tv-programma Streetlab, een best leuk schooljongensprogramma met ondeugende Rambam-achtige fratsen en verborgen camera's. Niets mis mee, maar de traditie van de publieksprijs wil dat de 'strijd' enkel gaat tussen de grote kijkcijferkanonnen, en dat is Streetlab (NPO3) niet. Verontruste kop in het AD: 'Flop' Streetlab schokt met nominatie Televizier-Ring'.

Vooral het woordje 'schokt' is aandoenlijk. Het AD neemt de prijs nog serieus. Daar is niet veel reden toe. De prijs is een relict uit de dagen van Willem Duys en Mies Bouwman, toen televisie nog heilig was en lezers van de Televizier en Avrobode een briefkaartje schreven om hun favoriete programma te eren. Hilversum 3 bestond nog niet.

Internetverkiezingen

Dat is allang niet meer zo, en dat is ook helemaal niet erg. Inmiddels wint het programma dat het beste weet te hengelen onder de fanbase op internet, die even met één beweging van de wijsvingertop moet stemmen.

Dat (internet)verkiezingen makkelijk kunnen worden 'geregeld', is oud nieuws. Zeker voor de Volkskrant, die als gevolg van wat redactionele naïviteit en de schooljongens van GeenStijl ooit Rachel Hazes heeft mogen uitroepen tot 'Nederlander van het jaar'. Soms wint de underdog, zoals in het geval van VI in 2011, een zuiver gevalletje van opgestoken middelvinger in deze 'publieksprijs'.

Niets om 'geschokt' over te zijn. Daarom ook was het deze week zo'n leerzaam lesje schedellichten om de reactie te aanschouwen van Jan Slagter, baas van omroep MAX. Hij kon niet verkroppen dat zijn goedbekeken Heel Holland bakt niet tot de drie laatste genomineerden (naast Streetlab zijn dat Expeditie Robinson en Johnny de Mols Syndroom) hoorde, en hoopt nu vurig dat de organisatie van het feestje met hem in gesprek wil om het stemmen wat eenvoudiger te maken, zo schreef hij in het personeelsblad Spreekbuis. 'Anders overwegen wij sterk om onze programma's niet meer mee te laten doen aan deze verkiezing.'

Dat het in deze publieksverkiezing helemaal niet mogelijk is je programma's terug te trekken, was de krasse knar van het Mediapark even ontgaan. Maar veelzeggender is de onderschatting van zijn eigen achterban, die spreekt uit zijn aanname dat die nog altijd leeft in de analoge antieke wereld. Terwijl er nauwelijks meer ouderen zijn die niet de iPad of laptop onder trillend handbereik hebben, prima in staat zich een weg te banen langs websites en UitzendingGemist. Waar dat niet zo is, ligt trouwens nog een mooie taak voor omroep MAX.

Kijkcijfers

Heel Hilversum bakt ze bruin: daar was de misprezen Gordon weer. Dat was immers al gauw 22 uur geleden. De zanger/presentator was het met Slagter eens. Vooral omdat ook hij nog nooit een prijs heeft gewonnen - dan kán het systeem niet deugen.

Dat doet het trouwens ook niet, maar daar hoor je de Slagters en Gordons van de omroepwereld niet over zodra ze er wel mee in de prijzen dreigen te vallen. Ik heb het vaker geconstateerd, en het is ook bepaald geen hogere wiskunde, maar wie wil weten (en meten) waar het publiek het liefst naar keek, heeft aan de kijkcijfers voldoende, eventueel in combinatie met de altijd geheim blijvende waarderingscijfers.

Met dat criterium zou Streetlab (zo'n 300 duizend kijkers) natuurlijk nooit winnen. Maar de recente geschiedenis leert dat het op personeelsfeestjes nog een dolle boel kan worden. Met de verder volstrekt onbelangrijke #ophef over de volstrekt onbelangrijke prijs is enkel die ene nieuwe waarheid bewezen: al 'wint' een mens de AVRO-ring, het is en blijft een lelijk ding.

Vorig jaar won Flikken Maastricht. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.