Een reconstructie van een neergestort vliegtuig gebeurt maar hoogst zelden

Het gebeurt maar zelden dat een neergestort vliegtuig (deels) wordt gereconstrueerd om de toedracht van een ongeluk te achterhalen. Meestal is dat niet nodig, zegt Joris Melkert, universitair docent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de technische universiteit Delft. Bovendien is het kostbaar, arbeidsintensief en tijdrovend. Maar in het geval van de MH17 is een reconstructie begrijpelijk vanwege de politieke gevoeligheid van de crash en om de toezegging van het kabinet dat de onderste steen boven komt waar te maken. 'Dit is één van die onderste stenen.'

Restanten van het toestel MH17. Beeld anp

In de geschiedenis van de luchtvaart zijn er twee rampen geweest, waar het herbouwen van een vliegtuig de oplossing bracht van de puzzel naar de oorzaak. De Pan Am 103 crashte in 1988 bij het Schotse Lockerbie door een bomaanslag - dankzij een reconstructie werd ontdekt dat de explosie plaatsvond in het bagageruim. De TWA 800 verongelukte in 1996 voor de Amerikaanse oostkust; de oorzaak bleef een groot mysterie. Pas na een gedeeltelijke herbouw bleek kortsluiting in een brandstofleiding de reden van de crash.

Reconstrueren gebeurt eigenlijk alleen 'als je vragen hebt die je niet op een andere manier kunt beantwoorden', zegt Melkert. Van de MH17 is nu bekend dat het toestel werd geraakt door 'een wolk van hogesnelheidsdeeltjes' - maar wat precies de samenstelling daarvan was, waar die wolk vandaan kwam, en waar het vliegtuig het eerst werd geraakt ('van onder, van boven, van links of van rechts') is onbekend. Melkert vermoedt dat een reconstructie vooral is bedoeld om daar helderheid over te geven. 'Er is nog altijd de gedachte dat de MH17 kan zijn neergehaald door een Oekraïens gevechtsvliegtuig. Op deze manier kun je daar meer over zeggen.'

Het is een tijdrovende methode: een reconstructie van een vliegtuig kost maanden en is in dit geval ook afhankelijk van de toegankelijkheid van het gebied waar de wrakstukken liggen en de mogelijkheden ze naar Nederland te transporteren. Melkert denkt dat het onderzoek al snel een miljoen euro kost. Het zal worden uitgevoerd door een team van internationale specialisten. 'De ramp ligt politiek gevoelig: het is daarom goed om alle discussie over de oorzaak zoveel mogelijk te vermijden. Ook voor latere rechtszaken. Bovendien laat je het publiek ermee zien: we zetten alles op alles.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden