Eén rare regel? Nee, vele

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Op=op gaat elke zaterdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: treinkaartjes en internetbankieren.

Een primeur in de op=op geschiedenis: onze eerste rectificatie. Vorige week schreven wij namelijk over meneer Wiggelinkhuizen die merkte dat zijn vaste treintraject tussen Amsterdam en Emmen vaak een andere prijs had. Hij vertrok altijd binnen de daluren, maar soms betaalde hij 26,80 euro, dan weer 33,20 euro, enzovoorts.


De verklaring was lastig, maar de oplossing simpel, aldus de NS. Koop altijd een papieren kaartje, dat is goedkoper. 'Een rare regel', gaf de NS tot slot toe.


Maar wat de NS afdoet met 'een rare regel', is volgens u een ondoordringbaar oerwoud aan onduidelijkheden. U klom dan ook massaal in uw pennen, keybords, tablets en telefoons om de 'rare regel' met extra voorbeelden te spekken.


Meneer Nieuwenhuizen bijvoorbeeld, reist dagelijks van Zutphen naar Vorden en heeft de keuze uit drie verschillende vervoerders. Na een uitgebreid vergelijkend warenonderzoek is zijn conclusie: wie reist met Arriva, maar betaalt aan de NS, bespaart dagelijks 18 cent.


Of mevrouw Van Hoorn, die in Boxmeer aan een traject van Veolia woont en richting Nijmegen dagelijks meer dan 1 euro bespaarde dankzij het papieren kaartje. Alleen verbood de dienstdoende conducteur haar onlangs om zonder chipkaart te reizen. 'Verbazingwekkend', aldus Van Hoorn.


Beurt aan meneer Nieuwenhuysen. Zijn dagelijkse retourtje Heerlen-Maastricht kost op papier 8 euro, via zijn chipkaart bij Veolia 11 euro, maar als hij omreist via Valkenburg betaalt hij slechts 6 euro.


Omrijden blijkt sowieso een goede tactiek, vindt ook meneer De Jong. Ook al slaat de route nergens op. Arnhem-Utrecht kost in de automaat 9,90 euro, maar hij koopt standaard een enkeltje Arnhem-Amersfoort van 8,80 euro. De reisplanner van de NS zegt immers dat reizigers richting Amersfoort via Utrecht moeten reizen, omdat de directe, snellere, lijn in handen is van Connexxion.


Bij deze dus onze rectificatie. Vorige week tekenden wij namens de NS op dat er 'één rare regel' is. Dat klopt niet. Deze week is namelijk gebleken dat er veel meer rare regels zijn op het Nederlandse spoor. Onze excuses voor het ongemak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden