Een oplageverhaal kan niet zonder het blad MjamTaart

Honderd keer zoveel Charlie Hebdo's deze week. Hier wint MjamTaart op punten.

MjamTaart.

Ik hoop dat het woord 'jihadist' zich niet gepasseerd voelt, maar het woord van de week is 'oplage'. Charlie Hebdo: eerst een miljoen, daarna twee miljoen, nu zeven miljoen. Honderd keer zoveel als normaal. Het volgende nummer zal ook een paar miljoen verkopen, de week daarna nog een half miljoen en in maart, helaas, kille praktijk, back to normal: 70 duizend in Frankrijk, 100 in Nederland rond het Spui, 10 in Hilversum (sommige mediaprogramma's namen een abonnement).

Er is geen vergelijk. In Nederland hebben we De Kampioen, blad van de Wegenwacht: steady ruim 3 miljoen. Daarna een hele tijd niets. Je ziet hooguit af en toe een verdubbeling. Een Elfstedentocht betekent twee keer zoveel Panorama's, 50 duizend in de kiosk, maar die 'superoplage' verdwijnt een week later nog sneller dan het ijs. Een kroning zorgt voor een driedubbele Story-oplage (200 duizend), een week later weer de gewone losse verkoop. Ook het overlijden van een geliefde BN'er brengt een oplage tot leven. Een Playboy met Linda de Mol zal verdriedubbelen (100 duizend). Dream on. Een beetje scheiding en Privé verkoopt 30 procent meer. Het moet dan wel een keer écht gebeuren, de twijfels over Katja en Thijs Römer duren te lang. Het roddelblad Party verdubbelde het afgelopen jaar de oplage (nu 100 duizend): het blad zit in een slimme bulkverkoop met andere bladen, zo'n pakketverkoop geeft een oplageboost. Libelle verkoopt los zo'n 30 duizend; in pakket met concurrent Margriet nog eens 30 duizend. Panorama en Revu presenteren zich ook als setje: in barre tijden hou je elkaar vast.

Sterke stijger: MaxMagazine (nu 75 duizend). Het geldt nog steeds als een 'nieuw' blad, dat veel publiciteit en een forse nieuwsgierigheidbonus krijgt, maar na een jaartje moet er echt gewerkt worden. De verkoop van nummer 4 is maatgevend. Daarom zijn de verkoopcijfers van Vogue knap (75 duizend): het blad handhaaft zich riant.

Nummer één van Harper's Bazaar verkocht geweldig, maar straks? Het nieuwe blad Wendy is uitverkocht (170 duizend). Geweldig, maar straks? Chagrijnig kun je worden van de verkoopcijfers van Donald Duck en Elsevier (80 duizend). Jarenlang zaten ze in het peloton 'onwrikbaar'. Dat is voorbij. Elle Eten verpietert: eenderde van de oplage verdween (nu 32 duizend). Sensationeelste zakker is Veronica Magazine: elk jaar 100 duizend minder, nu 420 duizend. Opzij: min 20 procent in één jaartje, huidige oplage 42 duizend.

Lichtpuntjes

Hoogste tijd voor lichtpuntjes. Linda, Happinez, Flow (74 duizend), Quest, JAN en Yoga Magazine. Quote blijft constant, Plus (260 duizend) en Vriendin (115 duizend) ook. National Geographic stijgt, het blad Helden ook. Santé (nu 67 duizend) en Runner's World (nu 39 duizend) kregen er 30 procent bij.

Een breed oplageverhaal kan niet zonder het blad MjamTaart. MjamTaart (zes keer per jaar, taarten, koekjes) wint op punten; het blad verdubbelde in één jaar zijn oplage, zonder trucs. Nu 23 duizend. Waar blijft het bakblad Martine Bijl? Waar blijft het blad Hoe overleef ik? Dat blijft niet. Het laatste nummer lag/ligt in de winkel. Zelfs het blad met de titel van een printmeerjarenplan had te weinig 'woord van de week'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden