Een op vijf treinen niet inzetbaar

Ruim 21 procent van de treinen van de Nederlandse Spoorwegen staat voor reparatie aan de kant. Dit is ver boven de interne norm van 13 procent die het spoorbedrijf hanteert....

NS heeft door het kapotte materieel dagelijks zo'n tweeduizend van de 2560 rijtuigen beschikbaar. Zelfs als de achterstand in het onderhoud van ruim tweehonderd rijtuigen is weggewerkt, heeft het spoorbedrijf nog te weinig ruimte om de forse groei van het aantal passagiers in de spits op te vangen.

De enorme hoeveelheid treinen in reparatie heeft volgens de spoorwegen vooral te maken met de fikse groei van het aantal reizigers. De treinen moesten daardoor de laatste jaren veel intensiever worden ingezet. Dat leidde tot snellere slijtage. Ook is er een grotere kans op uitval van het rijdend materieel.

Daar komt bij dat NedTrain, het onderhoudsbedrijf van NS, de grotere vraag nauwelijks aankan. Dat is mede het gevolg van de bezuinigingsoperatie die het bedrijf in de afgelopen jaren heeft moeten ondergaan. De NS-directie vond het onderhoud veel te duur en eiste in 1997 100 miljoen gulden aan besparingen, op een omzet destijds van 450 miljoen.

Directeur J. Huberts van Ned Train geeft toe dat de laatste jaren vooral is gelet op de financiële prestaties van het onderhoudsbedrijf, waardoor de operationele kant te lijden heeft gehad.

Inmiddels ziet de NS-directie in dat de bezuinigingen te ver zijn doorgeschoten. 'De NS-top vindt het nu het belangrijkst dat de klant krijgt waarom hij vraagt, en dat alle treinen rijden', zegt Huberts.

NedTrain mag de komende jaren 250 tot 300 miljoen gulden gaan investeren. Daarvan is al zo'n 100 miljoen uitgegeven. Het bedrijf investeert vooral in een modernere en efficiëntere opzet van de werkplaatsen.

Huberts verwacht dat de investering in de komende jaren zijn vruchten afwerpt. Treinen kunnen dan sneller en beter worden onderhouden. Zo zal het straks mogelijk worden om rijdend de wielen op afvlakkingen te controleren.

Nu kan dit alleen als de wielen van het onderstel worden afgedraaid. Afvlakkingen van de wielen veroorzaken veel mankementen aan de treinen. NS wil de tekorten ook opvangen door miljarden te investeren in nieuwe dubbeldekkers. Deze nieuwe treinen zullen vanaf begin volgend jaar geleidelijk worden ingezet. NS heeft daarnaast een order in voorbereiding om de verouderde stoptreinen uit de jaren zestig te kunnen vervangen.

NS ziet met spanning de komende herfst tegemoet. De gladde sporen leiden tot grotere slijtage van de treinen. Bij een doorsnee-herfst heeft Nedtrain al 20 procent meer werk te doen. Of NS zijn achterstand inloopt 'staat of valt met de verlenging van bedrijfstijden en de werving van nieuw personeel', aldus de directeur van NedTrain.

Naast het tekort aan treinen heeft NS ook nog steeds last van de tekorten aan rijdend personeel. NS'ers die een nieuwe conducteur of machinist binnenbrengen, krijgen van hun werkgever duizend gulden.

De NS meldt deze lucratieve bijverdienste vrijdag in het personeelsblad De Koppeling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden