Eén op de zes piloten is te vermoeid om te vliegen

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: Eén op de zes piloten zit oververmoeid achter de knuppel.

Vermoeidheid is volgens ondervraagde piloten een onderschat probleem, maar het cijfer 1 op de 6 beoordelen we als 'twijfelachtig'. Beeld anp

Het is goed mis in de luchtvaart. Piloten zijn vaak te moe om te vliegen, blijkt uit een nieuw rapport van de London School of Economics. Van elke zes piloten zou er één vanwege vermoeidheid eigenlijk niet achter de knuppel mogen zitten, aldus NRC Handelsblad over het onderzoek vorige week. Ook dagblad Metro noemt het getal. Klopt het?

Wanneer we het cijfer in het rapport opzoeken, blijkt het niet vindbaar. 'Inderdaad, dat getal staat er helemaal niet in', erkent Mark Duursma desgevraagd, de NRC-redacteur die het oorspronkelijke bericht schreef. 'Ik heb een fout gemaakt in de vertaalslag: het moest zes op de tien piloten zijn.' NRC heeft het inmiddels gecorrigeerd.

Om precies te zijn, verwijst Duursma naar 58 procent aan vermoeide piloten, een getal dat wél in het rapport voorkomt. Dat getal klinkt misschien zorgwekkender, maar er blijkt verwarring te bestaan over wat het exact inhoudt. De Nederlandse beroepsvereniging en vakbond voor piloten VNV omschrijft het in een persbericht zo: deze 58 procent van de piloten voelt zich gedwongen te vliegen terwijl ze vermoeid zijn. In het rapport zelf staat het toch net even anders: op de vraag of 'piloten in dit bedrijf zich vaak moe voelen tijdens het werk' antwoordde 58 procent bevestigend.

'Dat hebben we verkeerd overgenomen', zegt Joost van Doesburg, woordvoerder van de VNV. 'Ik ben eens goed in het rapport gedoken en denk dat de vraagstelling op dit punt niet klopt: iedereen hier begrijpt de vraag anders.'

Harde cijfers over pilootvermoeidheid blijken niet te bestaan. Juist daarom laat de Europese Commissie (EC) dit fenomeen nu grondig onderzoeken. Volgens Van Doesburg is vliegen nog altijd erg veilig: 'We hebben wat dat betreft meerdere recordjaren achter de rug'. Maar dat piloten bij prijsvechters tegen de toelaatbare grens aan werken, vindt hij zorgelijk. Het LSE-rapport bevestigt dat probleem: het merendeel van de 7000 ondervraagde piloten vindt dat hun werkgever oververmoeidheid niet serieus genoeg neemt. Hoe vaak dat tot gevaarlijke situaties leidt, moet het nieuwe EC-onderzoek uitwijzen.

Conclusie: vermoeidheid is volgens ondervraagde piloten een onderschat probleem, maar het cijfer 1 op de 6 beoordelen we als 'twijfelachtig'.

Meer lezen?

De Volkskrant probeert de zin van onzin te scheiden in de rubriek Klopt dit wel? Lees hier alle eerdere edities in deze rubriek terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden