Een onverwachte cover, een factcheck-rubriek en weg van het nieuws

Minder nieuws, meer duiding; dat was de opdracht bij zijn aantreden. Wijnberg vervulde die taak naar de smaak van Vandermeersch té goed, blijkt nu.

AMSTERDAM - 'Kijk naar onze pagina 3', zei Rob Wijnberg, toen net hoofdredacteur van nrc.next, in 2010 in de Volkskrant. 'Al die korte berichtjes: nieuws in de klassieke zin van het woord. Er zijn presidentsverkiezingen in Australië. Dus? Er zijn elke dag wel ergens verkiezingen.'

Wijnberg heeft niet veel met nieuws, vooral niet in de vorm van de korte ANP-berichtjes op pagina 3. De ironie wil dat hij dinsdag zelf onderdeel van het nieuws was op de door hem zo gehekelde pagina. Daar, bovenaan de bladzijde, omrand met een stemmig zwart kader, staat: 'Hoofdredacteur Wijnberg vertrekt, meer nieuws in nrc.next'.

Dat is een breuk met de korte traditie van nrc.next. Toen de eerste kranten van de persen rolden in 2006, verwoordde een van de redacteuren de formule met bravoure: 'Het nieuws kent iedereen al, wij vertellen van de hoed en de rand.' Dit principe werd voortgezet met de benoeming van de filosoof Wijnberg in 2010. Hij kreeg de opdracht mee zich nog duidelijker van de ochtendkranten te onderscheiden, met duiding in plaats van nieuws.

Deze missie was mede ingegeven door de wens van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch om ook een ochtendeditie van NRC Handelsblad uit te geven. In die situatie zou nrc.next inhoudelijk moeten verschillen van de moederkrant.

Wijnberg presenteerde zich vanaf zijn aantreden als tegenhanger van alles waar de journalistiek volgens hem tegenwoordig voor staat: simplisme, pretentie van objectiviteit en snelheid boven zorgvuldigheid.

'De druk die journalisten zichzelf hebben opgelegd, het moet vandaag of niet meer, dat is zo'n triviaal en onzinnig criterium', zei hij in januari tegen dagblad Het Parool. 'Je kunt als krant wel de hele tijd huilen dat je zo'n traag medium bent, maar je kunt ook zeggen: we maken er een unique selling point van.'

Dus schreef nrc.next over nieuws dat al een paar dagen oud was, vooral in de factcheck-rubriek op de eerste pagina's van de krant. En daarom wilde Wijnberg een onverwachte voorpagina. Dinsdag stond niet de onrust van bankiers op pagina 1, zoals bij moederkrant NRC Handelsblad, maar een foto van een exhibitionist in de duinen bij Hoek van Holland. Op Prinsjesdag sierde niet de gouden koets, maar een foto van Australische asielzoekers de 'cover', zoals nrc.next de voorpagina zelf aanduidt.

Verrassend vinden sommigen, irrelevant volgens anderen. De cover waarop Prinsjesdag ontbrak, ging Vandermeersch te ver, schrijft nrc.next in het bericht over het vertrek van de hoofdredacteur.

Ook nadelig voor Wijnberg: de noodzaak om een inhoudelijk andere ochtendkrant te maken, kwam eind vorig jaar te vervallen. Het bleek financieel niet haalbaar om NRC Handelsblad in de ochtend uit te geven. Daarom wil Vandermeersch met nrc.next de strijd om de ontbijtlezer aangaan.

Die heeft volgens de hoofdredacteur meer behoefte aan pagina 3, en minder behoefte aan het unique selling point van Wijnberg.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden