Een onsje rood vlees per dag mag best

Een internationale denktank bracht deze week een rapport uit over voeding en kanker. Eet en drink met mate en beweeg dagelijks een half uur, was het advies. Zo kan de kans op kanker worden verkleind. Jaap Seidell, voedingshoogleraar aan de VU, was een van de experts in het grootscheepse onderzoek...

Van onze verslaggever Broer Scholtens

‘Veel mensen zeggen dat ons rapport over kanker en voeding betuttelend is. Geen vlees meer en geen worst of gehakt. Mensen zouden niet meer mogen genieten’, zegt Jaap Seidell, voedingshoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. ‘Dat is onzin. Je mag nog steeds dingen eten, maar met mate en uitgebalanceerd. Ons rapport biedt handreikingen.’

Seidell is een van de experts van de internationale denktank die woensdag met voedingsadviezen naar buiten kwam, tijdens persconferenties in Amsterdam, Londen, Washington en Peking. Twintig epidemiologen, voedingsexperts, celbiologen en kankerspecialisten vlooiden de afgelopen vijf jaar 70 duizend wetenschappelijke publicaties door. Hun conclusies legden ze neer in een boekwerk van meer dan 500 pagina’s. En dat is alleen de samenvatting.

Vooral niet roken, niet te veel rood vlees eten van varkens, runderen, geiten en schapen, niet te veel suikerhoudende dranken drinken en een half uurtje per dag bewegen, zijn de adviezen van de denktank.

Open deuren, dat wisten we toch al?

‘Uit onze literatuuranalyse, de meest uitgebreide ooit, blijkt dat dezelfde risicofactoren die een rol spelen bij chronische aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes ook een cruciale rol spelen bij het ontstaan van kanker. Daar waren aanwijzingen voor, de bewijzen zijn nu evident.

‘Overtollig lichaamsvet resulteert niet alleen in hart- en vaatproblemen, maar verhoogt ook het risico op darmkanker, alvleesklier-, slokdarm- en borstkanker.

‘Uitgebalanceerd eten reduceert het risico op diabetes met 70 procent, op hart- en vaatziekten met ook zoiets en op kanker met 30 procent. En dat betekent langer en gezonder leven.’

Hoe werkt dit?

‘Het gaat voornamelijk om vetophoping in het buikdeel. Buikvet produceert allerlei bioactieve kankerverwekkende stoffen als hormonen.’

Moet vlees in de ban?

‘Nee, het gaat alleen om terughoudendheid bij rood vlees: vlees dat rood van kleur is als we het bij de slager halen. Van varkens, geiten en runderen. Daarin zit ijzerhoudend haem, het pigment in hemoglobine. Die stof in het bloed is verantwoordelijk voor de rode vleeskleur en voor zuurstoftransport door het lichaam.

‘Rood vlees hoeft niet in de ban. Het gaat om de mate waarin. Eten we vijf ons mager vlees in de week, een onsje per dag, dan past dat in bestaande adviezen voor gezonde voeding. Een pond bij één maaltijd is slecht. Dat werkt vooral dikke darmkanker in de hand.

‘Het gaat ook om een afwisseling met bijvoorbeeld wit vlees van gevogelte en vis. En bij vis, twee maal in de week, gaat het cholesterolgehalte omlaag.

‘We adviseren een verschuiving van vlees naar plantaardige voedingsproducten. Dat reduceert het risico op overgewicht. Plantaardig voedsel bestaat grotendeels uit vezels. Die reduceren het risico op met name darmkanker.’

‘Eenderde tot 40 procent van de kankers is terug te voeren op voedingsgewoonten. Dat was tien jaar geleden zo, en dat blijkt nu weer zo te zijn, hebben we berekend.

‘Er is echter een verschuiving in belangrijkheid. Het eten van groente en fruit, met daarin veel anti-oxidanten, blijkt minder belangrijk. Met vlees moet we toch wat terughoudender zijn.’

En bijna geen alcohol?

‘Alcohol drukt het cholesterolgehalte en daarmee het risico op hart- en vaatziekten.

‘Maar alcohol brengt ook schade toe aan het DNA, is het vermoeden. Vandaar ons afgewogen advies: Mannen hooguit twee glaasjes per dag, vrouwen een.’

\N Beeld
\N
\N Beeld
\N

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden