'Een ongelooflijk leuke, bijdehante tante'

Kunstminnend Nederland is blij met Beatrix Ruf, al zal het voor haar wennen zijn. 'Hier mag je gewoon onbeschoft doen tegen een museumdirecteur.'

Gijs van Tuyl, directeur Kunstmuseum Wolfsburg (Duitsland) 1992-2005, directeur Stedelijk Museum Amsterdam (2005-2010).

'Beatrix heeft een zeer goed oog; ze weet nieuwe ontwikkelingen vroeg te signaleren. Ik ken haar sinds mijn tijd in Wolfsburg waar we samen een expositie hebben gemaakt over Richard Prince. Ik heb er honderd procent vertrouwen in dat ze het Stedelijk een grote push kan geven. Ze is toekomstgericht en kan met haar ervaring het museum terugbrengen tot wat het ooit is geweest: een kunstinstituut dat wereldwijd gezien voorop loopt. Ze zal verfrissend zijn. Ze is prettig, vriendelijk en helder. Ik verwacht veel van haar.'


Philipp Meier, studiegenoot, redacteur kunst van de Neue Zürcher Zeitung:

'Zürich is door mevrouw Ruf op de kaart gezet als belangrijke bestemming voor beeldende kunst. Tijdens onze studie kunstgeschiedenis heb ik haar leren kennen als een onconventionele, charismatische vrouw. Ze heeft een netwerk. Er is ook kritiek: haar beleid op het gebied van hedendaagse kunst is erg ambitieus en intellectueel en daar kan niet iedereen mee uit de voeten. Geen aanpak die is gericht op een groot publiek? Als u het mij persoonlijk vraagt, zeg ik dat hedendaagse kunst niet geschikt is voor een groot publiek.'


Galeriehouder Rob Malasch (tipte Ruf half jaar geleden als nieuwe directeur):

'Een ongelooflijk leuke, bijdehante tante, met een specifiek gevoel voor humor. Tongue in cheek. Daarmee zal ze het gaan redden in Amsterdam, in tegenstelling tot haar voorganger. Ruf durft risico's te nemen en persoonlijke keuzes te maken. Dat is precies wat het Stedelijk nodig heeft. Zij zal kunstenaars brengen waarvan je nog nooit hebt gehoord, of in elk geval het grote publiek niet. En daarmee komt het Stedelijk ook weer bovenaan in de lijstjes. Waar ze wel moeite mee zal gaan krijgen: de organisatie van zo'n groot instituut en de lokale politiek. Ze zou er iemand bij moeten krijgen die haar daarbij helpt. Dat ga ik haar ook zeggen: 'Schatje, hou daar rekening mee.' In Zwitserland zijn ze gedisciplineerder. Hier kan alles, en mag je gewoon onbeschoft doen tegen een museumdirecteur.'


Els van Odijk, directeur Rijksakademie van beeldende kunsten, postacademische opleiding voor kunstenaars:

'Onder Ann Goldstein is er steeds meer samenwerking gekomen met het Stedelijk Museum. Ik ben blij dat die contacten worden gevoed en gedragen door het nieuwe directoraat. Beatrix Ruf heeft zo'n brede ervaring dat daar weleens een verrassende nieuwe toonzetting zou kunnen ontstaan. Het is spannend te zien hoe iemand met een achtergrond in kunsthallen zal omgaan met een instituut dat zo'n eigen collectie heeft.'


Folkert de Jong, beeldend kunstenaar:

'Ik hoorde net van de benoeming en dacht meteen: wat leuk dat het een vrouw is. Oja, de vorige was ook een vrouw. Ik hoop in elk geval dat er meer ruimte komt voor het experiment. Het is een chaotische tijd met veel hightech, nieuwe media, dat zie je ook in de beeldende kunst. Iedere generatie kunstenaars probeert op zijn eigen manier iets toe te voegen. Ik ben 42, maar ik zie dat de generatie kunstenaars onder mij alweer met andere dingen bezig is. Hopelijk is daarvoor plek in het Stedelijk. Ze is een Duitse, dus ze heeft misschien meer visie op wat er speelt in Europa dan haar voorgangster.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden