'Een oma van 85 vraagt niet even een DigiD aan'

AMSTERDAM - Om de aangifte makkelijker te maken vult de Belastingdienst vooraf weer een deel in. 'Makkelijker?', zegt FNV-belastingconsulent Hans Berens (59) verbaasd. 'Tuurlijk', zegt hij op sarcastische toon. 'Een oma van 85 vraagt gewoon even een DigiD aan met haar mobieltje.' De Belastingdienst veronderstelt volgens hem ten onrechte dat iedereen handig is met computers.


'Er zijn een heleboel digibeten', zegt Berens terwijl hij bezig is met de belastingaangifte van Erna Spigt (71). Ze vertelt dat zij al meer dan dertig jaar is gescheiden. 'Vanwege werk en de kinderen ben ik er nooit aan toegekomen om me er in te verdiepen.' Spigt heeft weleens geprobeerd zelf aangifte te doen, maar ze is bang dat ze iets vergeet in te vullen. In het sombere FNV-hoofdkantoor in Amsterdam krijgen leden hulp bij het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting. Het is een van de zeshonderd FNV-servicepunten in Nederland. Consulent en hulpbehoevende zitten zij aan zij met stapels papieren voor zich op tafel. Geroezemoes, gelach en het geluid van knisperend papier vullen de ruimte. Jaarlijks helpen circa zesduizend getrainde vrijwilligers meer dan 350 duizend FNV-leden met hun belastingaangifte, voorlopige teruggave, toeslagen en zorgkosten.


Berens vertelt Spigt dat ze 300 euro moet bijbetalen. 'Hoe kan dat nou? Ik verdien bijna niets.' Er verschijnt een glimlach op haar gezicht. 'Misschien moet ik toch maar aanpappen met die topman van Royal Bank of Scotland. Die krijgt wel een aardige bonus, hoorde ik.'


In totaal moeten ongeveer 9,5 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2010. Vorig jaar hebben bijna 3 miljoen mensen gebruik gemaakt van de vooraf door de Belastingdienst ingevulde digitale aangifte, blijkt uit cijfers van het Ministerie van Financiën. Gegevens zoals naam, adres, woonplaats, loon of studiefinanciering en de WOZ-waarde van een koopwoning staan dan al op het formulier.


Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker', luidt de bekende slogan van de Belastingdienst. De mensen die op afspraak komen bij een FNV-consulent zijn meer van het motto: 'Makkelijk is het niet, leuker kunnen we het wel maken.' Ze lijken het consult gezellig te vinden. Het merendeel komt al jaren langs, vertelt Magda Berens (54), echtgenote van Hans, die al 31 jaar vrijwillig belastingsconsulent is. 'Ze maken tijdens het invullen een praatje.'


'Dag, tot volgend jaar', roept een vrouw als ze de zaal verlaat. Ze gooit wat kleingeld in een bruinglazen pot. 'Fooien' staat er met grote letters op. 'Daarvan organiseren we een evaluatiemiddag met hapjes en drankjes', zegt Hans Berens. 'Een fooi is niet verplicht hoor.'


In de hal zitten mensen te wachten op hun afspraak. Ze hebben allemaal een naambordje met daarop 'belastingservice' opgespeld. 'Ik maak er altijd een dagje van', zegt Elisabeth 'Beppie' Schneider (70), die al jaren langskomt voor een belastingconsult. 'Ik ga hierna altijd winkelen.' Lachend: 'Ik krijg meestal wel iets terug van de Belastingdienst.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden