Een modern speelgoedje

De accommodatie in het Scheveningse Kurhaus is uitstekend. De Pro-Am, gewonnen door Kreijns, een bekende naam in het bridge, maar dan wel dochter Hanneke, is een bonte mengeling van politici, zakenlieden en topbridgers....

Westerhof/Jansen en Jansma/Verhees startten het vierlandentoernooi overdonderend met een prima overwinning op Europees kampioen Italië. Jan Jansma kreeg de handen van de kibitzers op elkaar met drie zowel technisch als tactisch fraai gespeelde spellen. Tegen Polen bleef de Nederlandse dadendrang lang intact. Slordig spel in de slotfase deed de voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vanwege lage scores in de overige wedstrijden mocht Nederland in de slotronde tegen Noord-Amerika met klein verschil verliezen om toch de eindzege te grijpen. Tien spellen lang leek dat te lukken. Beide Nederlandse paren begonnen te dwalen en produceerden flaters die het oranje hart van de kibitzer droef stemden. De Canadese/Amerikaanse combinatie kwam langszij, ging voorbij en verdween uit zicht.

Met de voltallige nationale top, dertig teams uit veertien Europese landen, Noord-Amerika en Japan een ijzersterk deelnemersveld in het viertallentoernooi. Uit acht groepen van acht plaatsten de nummers een en twee zich voor de finale. Op landskampioen 't Onstein, Nederland Oranje (twee paren uit de kernploeg) en de verrassende eerste divisionisten onder de naam Ravebo na, sneuvelde de hele Nederlandse vertegenwoordiging.

De eindstrijd was Italiaans gekleurd. Bocchi/Duboin en Lauria /Versace, beide paren absolute wereldtop, waren oppermachtig en lieten geen spaan heel van de rest. De Nederlandse finalisten figureerden, al kan 't Onstein (Maas/Ramondt en Jansma/Verhees) met een zesde plaats nog wel op een redelijk toernooi terugzien.

Het optreden van de Italiaanse paren leek vaak kinderspel zoals de dubbele mancheswing in diagram 1.

Zie diagram 1

west noord oost zuid

-- 2* pas 4*

pas pas pas --

Een modern speelgoedje: de 2*-opening, een zwakke hand met beide hoge kleuren. Het 4*-bod van zuid als tweesnijdend zwaard. Of 4* zit erin, of de tegenpartij kan iets maken maar kan dat onmogelijk uitzoeken.

West kwam uit met *H door oost overgenomen met het aas. Klaveren na voor *B en een derde klaverenronde, in de dummy met *A getroefd. Oost gooide daarop *3 af. Dit maakte het afspel eenvoudig. Ruiten naar *V en *A waaronder bij west de boer viel en bij oost de heer. Drie keer troef en 450 geclaimd.

west noord oost zuid

-- pas 1* 3*

dbl pas 3SA pas

4* dbl pas pas

pas -- -- --

De hartenfit van noord-zuid kwam nooit in beeld en het Italiaanse oost-west paar bereikte 4*. Dat noord met *AH, een vijfkaart troef en een biedende partner, een doublet uitdeelde is menselijk. Inderdaad kunnen noord-zuid vier slagen oprapen, harten voor aas en heer gevolgd door ruiten. Zuid startte evenwel met klaveren voor elf gemakkelijke slagen en 990 aan de 450 toegevoegd.

Jan Jansma beschaamde in diagram 2 tijdens de wedstrijd tegen Italië allerminst het vertrouwen van zijn partner na een uitermate optimistisch biedverloop.

Zie diagram 2

west noord oost zuid

1* pas 1* dbl

2* 2* pas 2*

pas 3* pas 4*

pas pas pas --

Het 3*-bod van noord, Louk Verhees, kwam uit zijn tenen en leidde tot een superscherpe manche in schoppen.

West kwam uit met *V voor het aas van zuid, Jansma, die direct de singleton ruiten speelde voor het aas van west. West speelde *B door getroefd in de dummy. De leider wist uit het bieden dat oost een volgende klaverenintroever in noord ging overtroeven.

Jansma telde de plaatjes en de verdeling van de kleuren van oost-west. Hij plaatste een secce *A in west en derhalve *HV bij oost. Dit betekende dat west, voor de 1*-opening, *H had. Daarom *A en een kleine schoppen uit zuid, met succes voor *H van west. Klaveren tien na, ruiten weg uit noord en oost, die er immers niet wijzer van werd als hij met de vaste schoppenslag (*B10) introefde. Zuid won de slag met *H. Schoppen vrouw en een schoppen voor de boer van oost die *H speelde, getroefd door zuid met de laatste schoppen. West moest *9 te bewaren en derhalve *B inkorten tot een driekaart zodat Jansma zonder *B eruit te snijden met vier hartenslagen het contract thuisbracht.

Beslissingen op vijf- en zeshoogte veroorzaken vaak enorme swings. Beide Italiaanse paren kunnen met deze materie bijzonder goed uit de voeten. In diagram 3 was vooral de Italiaanse west bewonderenswaardig doortastend.

Zie diagram 3

west noord oost zuid

-- 1* 2* 4*

5* dbl pas 5*

pas pas pas --

Oost-west vonden na de 1*-opening wel de hartenfit maar gaven de strijd na 5* op. Het is ook niet gemakkelijk om nog 6* te bieden als de tegenpartij je al in 5* doubleert.

Op de andere tafel toverde west het winnende bod uit de hoge hoed.

west noord oost zuid

-- 1* 2SA 4*

5* 5* 6* 6*

dbl pas pas pas

Het 5*-bod is een intelligente actie. West begreep dat er toch 4* kwam en vertelde met de onverwachte sprong naar vijfhoogte dat hij een uitermate geschikte hand voor harten had, zonder verdediging tegen een schoppencontract. Het was hierna voor oost simpel om naar 6* te verhogen waarna noord-zuid er nog het beste van maakten door met 6* voor één down te redden.

Ook in de wedstrijd tussen Nederland Oranje en Ravebo op dit spel twee opmerkelijke biedverlopen.

west noord oost zuid

-- 1* 2* 4*

pas pas pas --

West stelde zich erg - te - passief op door na 4* niet op vijfhoogte te bieden. En oost meende dat hij met 2* (vijfkaart harten plus een vijfkaart in klaveren of ruiten) voldoende had geboden, wilde niet twee keer hetzelfde liedje zingen en zag ervan af met een doublet het bieden aan de gang te houden.

west noord oost zuid

-- 1* 2* 4*

pas pas 5* 5*

6* pas pas pas

Ook deze west zag niets in 5* maar maakte dat meer dan goed toen oost, die kennelijk geen methode in huis had om na 1* een tweekleurenspel aan te bieden, met 5* een gelukkig schot deed. Nu zag west de waarde van zijn hand wel in en lieten de verbijsterde noord-zuid het goedkope 6*-redbod achterwege.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden