Een lichte krant, een jubilerende Volkskok en lachen om onze auto's

Downing Street 10-kat Larry Cameron haalde de voorpagina niet.

Max, Linda en Larry

Zodra we ervoor kozen Max Verstappen als hoofdonderwerp op de dinsdagse voorpagina te zetten wist ik: dat zullen sommige lezers te frivool vinden. De veilige keuze is een ernstig nieuwsbericht en de coureur boven in de balk. Daar neemt niemand aanstoot aan. Maar het is krachtiger om het groot te doen en het was een nooit vertoonde, wonderbaarlijke sportprestatie. (Lees het uitstekende stuk over de wording van het racewonder van onze Formule 1-kenner Lennart Bloemhof).

Op Twitter begonnen ze meteen over onze vroegere chef sport, Ben de Graaf, die autosport tenminste uit de krant hield. Een aantal lezers klaagde bij mij dat de dinsdagkrant te licht was. Ze namen vooral aanstoot aan Max en Linda, wier festival en imperium we binnenin beschreven. Ik antwoordde dat ook deze Volkskranteditie nieuws en analyse bood uit de hele wereld, en dat wij het succes van Linda een interessant tijdverschijnsel vinden. Smaken verschillen natuurlijk, en kritiek is welkom. Maar ik hoop dat lezers een beetje tolerantie opbrengen voor medelezers die misschien in andere aspecten van het leven en de wereld zijn geïnteresseerd dan zijzelf.

De een wil vooral politiek en economie, de ander grijpt het eerst naar het Magazine, de meesten proberen van alles wat. De krant is breed en biedt voor elk wat wils. Dat vind ik juist het leuke. Dus laat gerust ongelezen wat u niet interessant vindt, er is hopelijk genoeg dat wel bevalt. Na dit te hebben gemaild, zette ik me symbolisch aan het intro bij de nieuwste beeldreeks van fotoredacteur Frank Schallmaier, over de Downing Street 10-kat Larry Cameron. Ondraaglijk licht. Avondchef Martijn Stoffers was zo geschrokken van zijn dinsdagkrant dat hij Larry niet in de balk durfde te zetten en een gedegen woensdagkrant maakte, misschien wel te gedegen. Zo is het altijd wat.

Marcus Huibers

De Volkskeuken is een van de populairdere rubrieken in onze krant. Elke dag een goed recept én een leuk verhaaltje. De merkwaardigste Volkskok is Marcus Huibers, die deze week zijn 500ste Volkskeuken schreef. Hij is namelijk eigenlijk een gewetensvol hoogleraar klinische psychologie, maar leeft zich bij ons voor de hobby uit in het betere vleesgerecht. 'In mijn tak van sport neemt de bereiding van eiwitten een vrij centrale rol in', schrijft de Volkskok met zelfkennis. Maar er is veel veranderd in de afgelopen tien jaar: 'Vleeseters zijn hufters geworden; om dat vast te stellen is geen frauduleus onderzoek nodig'. Marcus gaat door, en gelukkig maar, want hij schrijft grappig. Zijn jubileum vierde hij met een dikke plak côte de boeuf en een klassieke rodewijnsaus. Daar had ik wel bij willen zijn.

Marcus Huibers

Fijnstof

'Later lachen we om onze auto's.' Maandagavond kunt u een Kenniscafé met dit thema bezoeken in de Balie in Amsterdam, met onder anderen onze wetenschapsredacteuren Martijn van Calmthout en Maarten Keulemans. Het gaat over het onvermijdelijke einde van de verbrandingsmotor, en ik vind die titel geweldig gekozen. Als we over honderd jaar (of minder) terugkijken, zullen we het gek vinden dat we massaal dieren voor consumptie hielden in verschrikkelijke omstandigheden, op grote schaal schadelijke aardolie en kolen verbrandden en onszelf vergiftigden met vermijdbare fijnstof. Dat vonden mensen toen normaal! Meewarig zullen we glimlachen om de sjoemelsoftware zoals we nu doen om de artsen die in 1960 gezonde sigaretten aanprezen.

Maar het frustrerende is: terwijl je er donder op kunt zeggen, zijn we van dat omzien in verwondering nog ver verwijderd. Dat bleek deze week opnieuw uit de testresultaten van dieselbusjes die Marlies de Brouwer, onze WOB-expert (Wet openbaarheid van bestuur), bij de overheid opvroeg. Als je echt met die busjes gaat rondrijden, zoals TNO deed, blijken ze de uitstootnormen ruimschoots te overschrijden. Ik vind pogingen om kranten met vooral goed nieuws te maken altijd wat geforceerd. Maar het is wel fijn als de krant onderzoekt hoe iets beter kan, zodat je als lezer niet louter kommer en kwel over je heen krijgt. Redacteur Bard van de Weijer stelde ons een idealistische bouwer aan een elektrisch voertuig voor dat veel lichter wordt dan de Tesla. En naast zijn nieuwsverhaal over de dieselbusjes onderzocht Bard vier manieren om de lucht schoner te krijgen. Obstakel zijn steeds de mensen en hun geliefde auto's en anders wel de autobedrijven. Dat wordt lachen later.

p.remarque@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden