Een langer uur sherry

Of het helpt blijft de grote vraag. De Spaanse wijnboeren in Jerez hebben besloten het alcoholpercentage van sherry te verlagen....

PETER DE WAARD

Van onze verslaggever

Peter de Waard

AMSTERDAM

Commercieel-manager Erik Visser van Ahold-dochter Gall & Gall heeft bij voorbaat twijfels: 'Ik denk niet dat het veel zal helpen. Er is een vaste kern van sherry-drinkers. Als daarvan iemand afhaakt, komt er vaak geen nieuwe voor terug.'

Sherry is na een stormachtige opkomst als volksdrank ook weer snel afgedankt. Toen Nederland in de jaren zestig massaal de stranden van Benidorm en Torremolinos ging opzoeken, haakte 's lands grootste kruidenier hier onmiddellijk op in door sherry in de schappen te zetten.

Het drankje - tot dan slechts het exclusieve domein van de beau monde - veroverde het land. Nederland koos met hulp van Albert Heijn massaal voor de goedkope en halfzoete variant medium-dry. Het sherry-uurtje in de ochtend werd vooral onder huisvrouwen een populair fenomeen. In de jaren zeventig werd Nederland na Groot-Brittannië de tweede afzetmarkt voor sherry. Tien jaar later was Nederland zelfs de grootste sherry-afnemer in de wereld geworden.

Maar het goudglanzende vocht begon eind jaren tachtig zijn reputatie te verliezen. Jonge consumenten kozen liever voor wijn. Sherry kreeg te kampen met een imago-probleem. De lage prijs waarmee sherry aanvankelijk de markt veroverd had - 'drie flessen voor een tientje' - deed het produkt geen goed.

Een vermageringskuur op basis van sherry, het zogenoemde sherry-dieet, droeg evenmin bij tot een hoogwaardig produktprofiel. Binnen enkele jaren halveerde de sherry-consumptie in Nederland.

Onder de sherry-producenten in Jerez die vooral afhankelijk zijn van de export, brak begin jaren negentig al paniek uit. Niet alleen de afzet in Nederland liep terug. Ook de Britten bleken steeds minder sherry te drinken. Het produkt stond hier te boek als 'sweet, cheap and sticky'. Uit een onderzoek van het accountantsbureau Price Waterhouse bleek in 1990 dat er een surplus was van vijfduizend hectare aan wijngaarden en bodega's. Daarnaast was er nog een voorraad van 500 miljoen liter. Een grote saneringsoperatie volgde, waarbij duizenden wijnboeren - met financiële vergoeding van de EU - hun produktie moesten staken.

De laatste jaren is het in Nederland weer iets beter gegaan met de sherry. De afzet in de winkels ligt nu rond de 42 miljoen flessen. Erik Visser van Gall & Gall: 'Je kan stellen dat de afzet stagneert. Maar er zijn aanmerkelijke verschillen. Qua volume is medium-dry nog altijd de grootste markt, maar de groei zit in de droge sherry's; de 'fino's' en 'seco's.'

Op dit moment bedraagt de totale sherry-produktie jaarlijks ruim 250 miljoen liter. Slechts eenvijfde deel daarvan wordt geconsumeerd in Spanje. De rest moet worden geëxporteerd. De sherry-fabrikanten willen echter met meer spoed nieuwe markten aanboren. Daarom gaat het alcohol-percentage voor de droge sherry's met een half procent omlaag tot 15 procent. Het sherry-uurtje kan daardoor iets worden verlengd.

'Maar het verlagen van het alcoholgehalte van de dry sherry's zoals de fino's zal niet de basiskarakteristieken van de drank aantasten', zo werd gisteren door de sherry-fabrikanten in Jerez beloofd. Volgens de fabrikanten geven consumenten in Europa de voorkeur aan drankjes met een lager alcoholpercentage.

De Spaanse wijnboeren slaan hiermee twee vliegen in een klap. Niet alleen hopen zij de consumenten in de belangrijkste exportmarkten - naast Nederland vooral Groot-Brittannië en Duitsland - weer voor zich te winnen, maar daarnaast denken ze op deze wijze mogelijke prijsverhogingen te voorkomen. Met name Duitsland heeft plannen om de accijnzen op sterke dranken, waaronder sherry bij een te hoog alcoholpercentage zou kunnen worden gerekend, te verhogen tot 300 procent.

Het besluit komt gelijk met een andere voor Jerez belangrijke maatregel. Vanaf 1 januari mogen alleen wijnen die worden geproduceerd in Jerez nog de soortnaam sherry voeren. Met name in Groot-Brittannië hebben produkten als British Sherry, Irish Sherry en Cyprus Sherry nog altijd een fors marktaandeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden