Een land vol nerds

Brillen zijn in de mode, en dé modebril is de stevige retrobril...

Al op haar 3de moest Kassandra Schreuder (23) een bril. Een ronde, roze was haar eerste. De runner-up van Holland’s Next Topmodel, jaargang 2007, werd in haar jeugd gepest met haar brillen. ‘Kinderen in mijn dorp zeiden dingen als: ‘Pas op of ik maak er een fiets van.’’

Maar Kassandra’s wraak is zoet: brillen zijn inmiddels zo in trek dat zelfs mensen die ze niet nodig hebben ze dragen. Kassandra, die nooit fulltime aan de lenzen is gegaan (‘Die zitten niet lekker’), heeft een eigen brillenlijn bij de opticienketen Specsavers.

De lijn bestaat uit acht vrouwenmonturen, het ene wat ronder en het andere wat hoekiger, maar allemaal stevig en ‘met een jaren vijftig- en zestig-tintje’. Inspiratie haalde Schreuder uit de serie Mad Men en de tweedehands monturen die ze vond op de Mauerpark-markt in Berlijn. En daarmee zijn het precies de monturen geworden die nu het Hollandse straatbeeld beheersen; je ziet nog maar zelden iemand van onder de 40 met een ander soort bril. Zelfs het fotomodel op de poster die oproept tot solliciteren bij supermarktketen Lidl draagt een bril met een stevig, zwart retromontuur.

De trend is het direct gevolg van het feit dat het dragen van een bril in de mode is, zegt Dick van der Niet van Not Just Vision, een Nederlandse organisatie die zich inspant om van de bril een modeaccessoire te maken – en daar dus wonderwel in is geslaagd. ‘Ze moeten worden gezien. En dat lukt het best met zo’n stevig montuur.’

Maar de retrobril of, zoals-ie ook wel wordt genoemd, nerdbril, intellectuele bril, artistieke bril of Buddy Holly-bril, heeft wel een lange weg afgelegd.

De Oogappeloptiek, een opticien in Amsterdam, verkocht ’m al in de jaren tachtig. Van eigen label, omdat andere merken de monturen niet meer leverden. In de jaren negentig begonnen modemerken als Prada en Dolce & Gabbana eveneens weer de donkere, hoekige brillen te maken. In 2006 kwamen de de monturen van modeontwerper Tom Ford op de markt, die net weer een tikje zwaarder waren dan de tot dan toe gangbare retromodellen. Ook uitgesproken stevig zijn vaak de monturen van Ray-Ban, het zonnebrillenmerk dat tegenwoordig ook gewone brillen maakt. Hun klassieke Wayfarer is er sinds een klein jaar ook als, zoals dat officieel heet, correctiebril. Daarnaast heeft het merk een heleboel monturen die daar erg op lijken.

Inmiddels zijn de brillen, bijna altijd van kunststof, een enkele keer van het veel duurdere koeienhoorn, verkrijgbaar bij elke Nederland opticienketen. Martin Friederichs van Luxottica, het bedrijf waarvan Ray-Ban deel uitmaakt: ‘Afgelopen najaar zijn ze echt mainstream geworden in Nederland.’

Ray-Ban spint garen bij de trend; de betaalbare modellen, de meeste kosten net iets meer dan 100 euro, zijn hier enorm populair. Maar Friederichs is er niet onverdeeld blij mee. ‘Een paar jaar geleden waren rode gympen enorm in. Dan zag je weleens een oudere man in een net verkeerd pak met van die gympen eronder, en dan dacht je: man, doe een paar fatsoenlijke schoenen aan. Dat gevoel heb ik nu weleens met deze bril: ook mensen bij wie hij totaal niet staat zie je er nu mee.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden