Een laatste restje beschaving

In Amsterdam is deze week een Slowaaks festival, het Tropentheater vertoont films uit India, en Ciné premières brengt recente Franse en Franstalige films....

JPE

Eerder dit jaar had directeur Thierry Frémaux in de competitie om de Gouden Palm van het festival van Cannes plaats ingeruimd voor een groot aantal Franse (co-)producties, omdat het aanbod volgens hem ongekend hoogwaardig was. Dat viel nogal tegen. Les égarés van André Techiné bleek een degelijk, weinig opwindend oorlogsdrama, La petite Lili van Claude Miller een gekunstelde bewerking van Tsjechovs De meeuw.

Beide films zijn opgenomen in het programma van het festival Ciné premières, waarin 'de outsider' centraal staat, 'de buitenstaander die zich een vreemdeling voelt in zijn eigen wereld, die vervreemdt is geraakt van zijn eigen jeugd, van zijn volwassenheid of van zijn sekse.'

Juist in dit thema had Tiresia van Bertrand Bonello, een van de interessantste films in Cannes, uitstekend gepast. De bombastische variatie op de Griekse mythe, met een illegale Braziliaanse transseksueel in de rol van blinde ziener, is op Ciné premières niet te zien.

De beste films van dit festival zijn Le temps du loup van Michael Haneke, die binnenkort door Bright Angel in de Nederlandse bioscoop wordt uitgebracht, en La vie nouvelle van Philippe Grandrieux - beide allesbehalve gemakkelijke kost.

Le temps du loup speelt zich af in een niet nader gedefinieerde tijd, op een niet nader gedefinieerde plaats waar zich, zo veel is duidelijk, een catastrofe heeft voltrokken. Mensen zijn op de vlucht, een klein aantal probeert vast te houden aan een laatste restje beschaving.

In La vie nouvelle, de opvolger van Grandrieux' inktzwarte debuut Sombre, raakt een jonge Amerikaanse militair in Kosovo in de ban van een mooie prostituee uit de Oekraïne.

Om haar vrij te kopen, daalt hij af in de hel, in een gefragmenteerd, desoriënterend vormexperiment dat de kijker alleen maar in verwarring kan achterlaten.

Distributeur Paradiso, die de Nederlandse rechten bezit, heeft dan ook 'ernstige twijfels' of de film de reguliere bioscoop nog gaat halen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden