Een koude en decadente wereld

Na alle publiciteit over de financiering die het kunstenaarsinitiatief en podium voor jong talent Smart Project Space heeft weten te vinden om zijn Swammerdam Instituut in Amsterdam te kopen en te redden voor de sloop, wordt het tijd om aandacht te besteden aan wat er nu te zien is....

Maar de hoogdravende Engelse tekst in de gang van het oude instituut, over het onheil dat het kapitalisme met zich meebrengt, komt niet tot uitdrukking in het getoonde werk van de kunstenaars. Geen van allen nemen zij een uitgesproken politiek of maatschappelijk standpunt in hun werk in. De installatie van de Zwitserse psychoanalyticus en op festivals in het buitenland succesvolle videokunstenaar Hanspeter Ammann raakt het thema nauwelijks. In zijn sterk vertraagde opname van A couple (1998) kijkt een jongen in een mondaine omgeving dromerig naar een Aziatisch meisje. De muziek van trompettist Chet Baker maakt de dromerigheid en de verlatenheid compleet. Een mooi thema om na te vertellen maar het duurt lang voordat duidelijk wordt wat hier gebeurt. Omdat niet ieder fragment voor zichzelf spreekt, kost het minimaal een kwartier luisteren en kijken voordat duidelijk wordt waar de video over gaat. Daar komt bij dat de beelden onscherp zijn en overmatig van kleur.

Ook de in gips gegoten beelden van de Duitse Harmut Wilkening (1962), die vorig jaar ook in TENT in Rotterdam exposeerde, hebben weinig betrekking op de tekst die Taking Care begeleidt.

Dat neemt niet weg dat Edwin Zwakman (1969) in zijn videoinstallatie erin slaagt om je op een spannende manier te desoriënteren. Met behulp van een besturingssysteem kun je een maquette ergens op het dak van een gebouw met een camera onderzoeken. Maar hoe meer je met de camera de omgeving kunt bekijken, hoe vager de situatie wordt.

De manshoge foto's die de Duitse Frank Thiel (1966) maakte van verlaten stadsgebieden bewaakt door videocamera's, zijn in dit opzicht minstens zo vervreemdend. Taking Care is al met al geen politiek of filosofisch statement, maar brengt een koude decadente wereld in beeld waarin het individu zich niet meer thuisvoelt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden