Een korte cursus pijpen

Vrouwonline, volgens eigen zeggen de grootste vrouwensite van Nederland en onderdak voor bladen als Viva en Margriet, biedt tegen betaling sex-cursussen aan....

Vrouwonline is onderdeel van Ilse, ooit bestempeld tot de Nederlandse equivalent van Yahoo. In een vlaag van verstandsverbijstering kocht uitgeverij VNU het bedrijf zelfs grotendeels op en bracht er een hele reeks damesbladen onder, samen met het eeuwig durende succesnummer VTwonen. Frutselen en knutselen, daar kun je een concern opbouwen. Amper een jaar later werd de hele mikmak overgedaan aan de Finnen van Sanoma.

Leuker is er het sindsdien bij Ilse niet geworden. Vorige week werd weer een ontslagronde aangekondigd. Van de 120 arbeidsplaatsen een jaar geleden zijn er nu nog vijftig over. De volgende stap is dat Sanoma de tijdschriften weghaalt bij de site en Vrouwonline blijft wel erg beteuterd achter als Viva, Flair, Libelle en Margriet hun biezen pakken. Maar ja, alleen de naam Vrouwonline al detoneert in het rijtje. Het klinkt toch meer als een soort hobby-garage voor dames die graag eens onder motorkap kijken dan dat het appelleert aan het vriendinnenimago van de zusteruitgaven.

Een cursus pijpen dus om de boel te redden. Ik kan me de vergadering waar de beslissing werd genomen levendig voorstellen. Op tafel lag een rapport van de opgestapte Ilse-topman en oprichter Merien ten Houten. Nou ja opgestapt, hij is een adviesbureau begonnen en doet nu onderzoek voor Ilse. Wat zou zo'n jongen anders moeten? Welk bedrijf wil zich laten adviseren door iemand

die katten in zakken verkocht?

De tegendraadse conclusie van het Merien-rapport is dat de internet-gebruiker best wil betalen voor content, een populaire term die moet verhullen dat de branche weinig inhoud kent. Betalen op internet, een slagerij beginnen op een veganistische camping is eenvoudiger. En als de bladen vertrokken zijn, blijft er helemaal geen content meer over. Zucht.

'Sex sells!', roept een sales manager.

'Yes!'

Na het wegebben van de euforie merkt een ander op dat 'alleen mannen betalen voor sex'. Dus besloten ze dat vrouwen het nog moeten leren. De vraag is welke vrouwen. Volgens eigen zeggen heeft Vrouwonline 'iedere maand meer dan 650 duizend unieke bezoekers die samen 7 miljoen pageviews genereren'. Klinkt solide maar het zegt niks. Niet alleen omdat internetbedrijven hun populariteit steevast opblazen. Hetzelfde bericht beweert bijvoorbeeld ook dat de discussiefora een zeer belangrijke plaats innemen.

Dus ben ik eens gaan tellen.

In het Relatieforum van Vrouwonline plaatsten de afgelopen week 264 'unieke bezoekers' een bericht. Ik weet dat niet iedere bezoeker een bericht achterlaat maar als een site in totaal vijf discussiegebieden heeft en pronkt met de enorme betrokkenheid dan valt de discrepantie tussen 650.000 en 264 wel erg op. De Nederlandse parlementaire democratie, die naar ik begrepen heb op sterven na dood is, heeft een hogere participatiegraad.

Het is extra sneu omdat ze ooit bij Vrouwonline dachten dat het zou werken. De hoofdredacteur pochte vorig jaar op het Nationaal Uitgevers Congres nog over de enorme vlucht die de lezersbijdragen zouden gaan nemen. De taak van journalisten zit er op, want het belangrijkste nieuws maken de mensen voortaan zelf, hield hij zijn gehoor voor. Het medium als een perpetuum mobile, de droom van iedereen die slapend rijk wil worden. Lezers maken de journalisten overbodig. Toen wist hij nog niet dat zijn voorspelling voornamelijk op hemzelf betrekking had. Zijn functie is inmiddels opgeheven.

Het wachten is op de rest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden