Eén Kadett maakt nog geen tunnelramp

Iemand had de grijze Opel Kadett 1.4 Fun nog even netjes opgepoetst voordat ie in de fik ging, vrijdagochtend vroeg in buis 'D' van de Beneluxtunnel....

Rijkswaterstaat is al sinds begin vorige week bezig met een serie van vijftien proeven die alles moeten leren over hoe vuur en rook zich gedragen bij een eventuele tunnelbrand. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en staatssecretaris De Vries van Binnenlandse Zaken (belast met rampenbestrijding) wilden weleens zien hoe dat ging. 'Ook willen we die mensen een hart onder de riem steken. En we willen natuurlijk media-aandacht. Want de bevolking moet weten dat we bezig zijn met de veiligheid van tunnels', aldus Netelenbos.

Tunnels zijn een politiek issue na recente tunnelrampen in de Alpen. Dat zijn rampen die in die omvang in Nederland niet mogelijk zijn, bezweert Evert Worm van het tunnel department van het ministerie.

Cruciaal verschil is dat verkeer hier per buis maar in één richting rijdt. Bij een ongeluk met brand kan er dus van 'de bovenstroomse kant' lucht de buis in worden geblazen. Die gaat over de wachtende auto's heen en blaast de rook de andere kant op, de tunnel uit.

Want rook, daarin schuilt het grootste gevaar, zo bleek bij eerdere rampen. In de Mont-Blanctunnel werden mensen dood in hun auto gevonden die nog makkelijk weg hadden kunnen komen. Maar omdat rook aanvankelijk tegen het plafond bijft hangen, lijken mensen te denken dat ze veilig zijn. Niet beseffend dat die rook wat verder achter hen afkoelt en neerkomt. Waarna ze alsnog kunnen stikken.

De onderzoekers willen beter in kaart krijgen wat mensen wel en niet weten over hoe te handelen bij calamiteiten. Daartoe gaat in januari een grootscheeps onderzoek van start in samenwerking met de afdeling Menskunde van TNO. Verder komen er oefeningen die inzicht moeten geven in de de manier waarop individuen en groepen in allerlei rampsituaties geneigd zijn te reageren.

Rijkswaterstaat wilde vrijdagochtend slechts een tipje van de sluier oplichten. Uit de summiere weergave van de onderzoeksopzet blijkt dat de onderzoekers onder meer nietsvermoedende automobilisten gaan stilzetten voor een tunnel, zogenaamd omdat daarbinnen brand woedt. Om groepsgedrag te kunnen observeren, zal er ook een bus worden stopgezet. Verder wordt bekeken hoe mensen reageren op geluidssignalen als waarschuwingsteken.

Een dergelijke aanpak is volgens Worm 'uniek en nog nooit vertoond'; het gedoe met de Kadett zal erbij in het niet vallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden