Een iPhone-reparatie, je moet er wat voor over hebben, vindt Apple

2017-12-29 12:39:12 epa06408746 A closeup of an iPhone 6s smartphone in Taipei, Taiwan, 29 December 2017. On 28 December, Apple Inc apologized for slowing down older iPhones purportedly to prevent breakdown caused by battery fatigue. Apple denied allegations from customers that phones were slowed down to push users to purchase newer iPhone models and said it will, starting late January 2018, cut prices of battery replacement for iPhone 6 and older from 79 to 29 US dollars. Speculation about Apple slowing speed of older iPhones has been circulating for months. According to media reports, some US customers have filed a lawsuit against Apple while users in other countries also plan to file class action lawsuits. EPA/DAVID CHANG Beeld EPA

Aardig van Apple om verslechterde telefoonaccu's met korting te vervangen. Minder is het als je er twee keer voor op en neer moet van Den Bosch naar Amsterdam.

De klacht

Apple had de schijn al behoorlijk tegen, wat betreft de levensduur van de batterij in de iPhone 6 en 7. Al langer gingen geruchten dat software-updates de telefoons trager zouden maken. Boze consumenten zagen daarin een verkooptruc, bedoeld om mensen een nieuwer type telefoon aan te smeren. Apple bevestigde dat nieuwe software telefoons inderdaad afremde, maar meende dat die vertraging nodig was: het zou voorkomen dat de telefoons door zwaardere software helemaal zouden uitvallen.

Apple beloofde beter. Als goedmakertje mogen klanten hun iPhone-batterij voor 29 euro laten vervangen. Zo ook Bob, al mondde de geste van het technologieconcern in zijn geval uit in alleen maar meer frustratie.

Bob, die vanwege een publieke functie niet met zijn achternaam in de krant wil, maakt in januari een afspraak met de technische dienst van Apple. De afspraak is snel gemaakt, de uitvoer kost wel wat moeite. De enige winkel van Apple staat in Amsterdam. Bob woont in Sint-Michielsgestel bij Den Bosch. De reisduur is zo'n twee uur heen en twee uur terug met het openbaar vervoer. De kosten voor de reis: zo'n 40 euro.

Bob neemt het voor lief. Maar als hij aankomt in Amsterdam zijn de accu's voor zijn type iPhone op. Het komt als een verrassing. De medewerkers van de 'Genius Bar', zoals Apple zijn technische dienst noemt, hebben hem niet ingelicht. Waarom de geniale reparateurs niet even hebben gebeld, is hem een raadsel.

Bob stuurt een klacht naar Apple. Om nieuwe kosten te voorkomen, stelt hij voor dat het bedrijf een koerier stuurt. Dat kan niet, mailt Apple Amsterdam terug. Voor een oplossing moet Bob van de medewerker contact opnemen met de landelijke klantenservice. Maar daarna blijft Apple stil. 'Ik vind het schandalig dat ze zo met hun klanten omgaan en gewoon niet meer reageren.'

Verweer

Erg spraakzaam is Apple ook niet wanneer de Volkskrant mailt voor een reactie. 'Wij gaan niet in op individuele klachten', antwoordt de persvoorlichter. 'Maar ik zal deze kwestie met spoed onder de aandacht brengen van mijn collega’s van het Apple Care team. Zij zullen contact opnemen met de klant om hem verder te helpen.'

Na een week krijgt Bob bericht van de klantenservice. Erg bevredigend vindt hij de geboden oplossingen niet. Apple kan nu wel een koerier langs sturen, maar dan is Bob zijn telefoon vijf dagen kwijt. Een andere optie is nogmaals heen en weer te reizen naar Amsterdam.

Bob kiest voor het laatste. 'Op de vragen of een koerier sneller kon of dat ze kosten wilden vergoeden hebben ze niet meer gereageerd. Maar goed, ik ben blij dat het straks achter de rug is.'

Joris Zwetsloot

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.