Een inkijkje in de nieuwe journalistiek

Charles Bromet en Willem Vissers

Verbaasd waren we wel, op de sportredactie van de Volkskrant, toen we op een aantal voetbalsites lazen over de interesse van Ajax in Geert den Ouden. (Kijk hier bijvoorbeeld.)

De verbazing betrof niet zozeer de interesse zelf, want van Ajax kun je alles verwachten tegenwoordig, maar de bron van het bericht. Het kwam uit de Volkskrant.

We bladerden onze kranten nog even door en speurden op het internet, maar we vonden niets.
Toen ook de gerenommeerde verslaggever Hugo Borst in zijn column in het Algemeen Dagblad kond deed van het nieuws, was het tijd voor enig onderzoek.

De waarheid bleek ontluisterend. Borst stuurde een brief van een lezer, van wie we het niet nodig vinden de naam te onthullen. De lezer blijkt het bericht volledig te hebben verzonnen.

Hij schrijft aan Borst over de website http://www.ajaxshowtime.com/, waarop je na verloop van tijd nieuwsberichten kunt posten. De betrokken lezer ziet op een gegeven moment zijn eigen naam in berichtvorm terug. Ajax, zijn club, zou hem willen aantrekken.

Hij vindt het terecht een grappig bericht. Het is gepost door zijn broer. Hij belt zijn broer en vraagt of hij diens inlognaam mag lenen.

Een citaat uit zijn brief aan Borst: 'Ik besloot een bericht te verzinnen, in de hoop dat dit lang op de site zou verschijnen en veel reacties zou opwekken. Ik verzon het bericht omtrent de interesse van Ajax in Geert den Ouden, schreef als bron de papieren versie van de Volkskrant en de verdere geschiedenis is bekend.'

Je kan denken: grappige kerel. Je kan ook denken: hebben mensen niets nuttigers te doen? Maakt niet uit allemaal.

Het volgende citaat is veelzeggender: 'Binnen vier uur was het bericht overal op internet te lezen, overgenomen door andere sites. Zelfs Sportweek.nl nam het bericht met grote kop over, dit tot mijn grote verbazing.'

De moraal van het verhaal? Op de kranten is best een en ander aan te merken, dat ze niet genoeg checken bijvoorbeeld, maar het zaakje zegt ook veel over de journalistiek op internet, over al die mannen en jongens die een voetbalsite beginnen, overal berichtjes vandaan jatten en de journalist uithangen. We zouden ze willen verzoeken: vraag niet alleen een perskaart aan, volg ook eens een cursusje.

Nog een conclusie: blijkbaar is het vertrouwen bij die internetsites in de berichtgeving van de Volkskrant groot. Waarvoor onze dank.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden