Een importado is geen rariteit meer

Zelfs beroemd zijn helpt niet. Autodieven in Brazilië kennen geen pardon als het gaat om een geïmporteerde auto. Afgelopen week moest voetballer Viola zijn Chrysler Cherokee Jeep van 140 duizend gulden afgeven aan twee gewapende jongens die hem opwachtten bij het huis van zijn moeder in Sao Paulo....

INEKE HOLTWIJK

Vier maanden geleden overkwam de zanger Moraes Moreira hetzelfde in Rio de Janeiro. De zanger probeerde het nog op een akkoordje te gooien met de twee gewapende overvallers. Hij bood zijn zaktelefoon, zijn horloge en geld aan opdat hij de Mercedes zou mogen houden. Want het is zo'n gedoe met de verzekering, aldus de zanger. Maar het mocht niet baten.

Autodieven vormen in Brazilië een buitengewoon actieve bedrijfstak. Iedere tweeëneenhalve minuut maken zij een voertuig buit. Zoals iedere moderne ondernemer hebben ook de dieven het afgelopen jaar hun blik 'geglobaliseerd' en de geïmporteerde auto's opgenomen in hun assortiment. Een paar jaar geleden was dat te riskant om de eenvoudige reden dat een Honda Civic of een BMW een rariteit was en een gestolen exemplaar dus te veel in het oog liep.

Decennia lang reden de Brazilianen Ford, Fiat, Volkswagen of Chevrolet, de enige vier merken die lokaal personenauto's produceerden. De rest was voor gewone stervelingen een onbereikbare luxe dankzij huizenhoge invoertarieven. Sinds Brazilië in 1990 voorzichtig de grenzen opende, is ook het wagenpark diverser geworden. Er rijden op het ogenblik een miljoen 'importados' rond. Het bedrijfsrisico voor het dievengilde weegt nu ruimschoots op tegen de vette verdienste. De gestolen importados - de meeste kosten nieuw tussen de 80 duizend en 140 duizend gulden - worden vaak doorverkocht in Paraguay of gebruikt voor overvallen. Maar er zijn ook dieven die de auto tegen losgeld aanbieden aan de eigenaar.

Smaken en noden verschillen. In Sao Paulo specialiseren autodieven zich in luxueuze terreinwagens zoals die van voetballer Viola. De collega's uit Rio prefereren Mercedes en BMW. Wie zich in zo'n voertuig verplaatst, heeft meer dan vijf keer zoveel kans dat hij zijn auto kwijtraakt dan iemand die in nationaal fabrikaat rondtuft.

De econoom Fernando Travassos uit Rio kon desalniettemin de verleiding niet weerstaan en kocht dit jaar een Mercedes. Voor het genoegen van rondrijden in een Mercedes C180 betaalt de liefhebber echter 12.600 gulden verzekeringspremie per jaar, 11,5 procent van de nieuwwaarde. Zolang als het duurt. Want nu de dieven flink gas hebben gegeven, hangt er een verhoging in de lucht. Voor de Toyota Hilux, de meest gestolen importado, is de premie kortgeleden opgetrokken naar 20 procent.

Travassos vond het te veel geld en besloot, zoals zoveel Brazilianen, geen verzekering te nemen. Het wonder van techniek dat de econoom in huis haalde, is mede daardoor geen onverdeeld genoegen, geeft hij toe. De meeste tijd staat zijn bolide in de garage, want hij durft er nauwelijks mee over straat. Voor een boodschap elders in de stad, neemt hij de auto van zijn vriendin, een Fiat Tipo van nationale makelij. Met de Mercedes rijdt hij ook liever om dan dat hij langs een sloppenwijk gaat. Copacabana mijdt hij. Als hij vrienden opzoekt, haalt hij de Mercedes alleen van stal als deze daar in de parkeergarage kan staan.

De parkeergarages van de winkelcentra zijn ook al niet meer veilig sinds daar kort geleden twee keer een gewapende overval is gerapporteerd. Een dief had op zijn gemak op de bovenste verdieping een importado uitgezocht, gewacht tot de eigenaar terugkeerde, behalve de autosleutels ook de parkeerbon opgeëist en was vervolgens ijskoud via de slagboom de garage uitgereden. Travassos waagt het erop. 'Ik gebruik dan wel een extra stuurslot', zegt hij.

Ineke Holtwijk

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden