De vegetarische Whopper is vanaf volgende week in verschillende Europese landen te verkrijgen.

Nieuws Vegetarische slager

Een hongerige wolf aan de soja: whopper van De Vegetarische Slager wordt in heel Europa geïntroduceerd

De vegetarische Whopper is vanaf volgende week in verschillende Europese landen te verkrijgen.

Ook Burger King gaat een plantaardige hamburger op het menu zetten. Deze Rebel Whopper komt te koop in 2.500 Europese vestigingen van de fastfoodgigant. Bijzonder: de hamburger is ontwikkeld door De Vegetarische Slager in Breda. Het bedrijf, onderdeel van Unilever, lijkt in een stroomversnelling te komen.   

Het bloed spat eraf, zou je kunnen zeggen, van het menu van Burger King. De keten is er vooral voor vleeseters die op hun hamburger schroeistrepen van de barbecue willen zien. De Triple Whopper met drie lagen rundvlees geldt als de Olympus voor carnivoren. Sinds dinsdag staat er door vrijwel heel Europa ook een hamburger van De Vegetarische Slager op de kaart.

Deze Rebel Whopper trekt wereldwijd de aandacht. Hij is ontwikkeld door  het Nederlandse bedrijf dat rond de jaarwisseling werd overgenomen door het internationale voedingsconcern Unilever. Die overname van De Vegetarische Slager werd verwelkomd als een doorbraak in de markt voor vleesvervangers. Een voedingsconcern met de slagkracht van Unilever, dat moest wel garant staan voor verdere verspreiding van een alternatief voor vlees.

Liever luisteren dan lezen? Hier kun je dit verhaal van de Volkskrant beluisteren. Het is ingesproken en opgenomen door Blendle Audio.

De internationale deal van De Vegetarische Slager met Burger King lijkt het volgende station in de opmars van de vleesvervanger. Alsof je een hongerige wolf aan de soja krijgt. Burger King heeft in Nederland al een groenteburgertje op het menu, maar pakt nu groter uit. De introductie in 2.500 restaurants in bijna heel Europa wordt begeleid door ‘een van de grootste marketingcampagnes in de geschiedenis van Burger King’. De ruim zestig Nederlandse vestigingen moeten nog even wachten op een eigen marketingoffensief.

Brutaal bedrijf uit Breda

Dat het zo snel zou gaan met De Vegetarische Slager had de nieuwe CEO van het bedrijf ook niet verwacht. Hugo Verkuil, die sinds 1 oktober de leiding heeft bij het bedrijf, had in januari namens Unilever een afspraak in het hoofdkantoor van Burger King in Zwitserland. Dat was bedoeld om bij te praten over de gebruikelijke ijsleveranties van Unilever aan de restaurants. En waarom zou hij niet meteen de aandacht vestigen op de producten van de jongste aankoop van Unilever, dat brutale bedrijf uit Breda?

In de ‘hele grote keuken’ van het hoofdkantoor gingen de eerste vegetarische hamburgers op het vuur. Dat viel meteen in de smaak, zegt Verkuil. Ook omdat De Vegetarische Slager probeert zijn klanten in de luren te leggen: ‘Heb ik nou vlees gegeten of niet?’ Vervolgens werd een Whopper-variant van de eigen burger ontwikkeld. Die kan op de grill worden bereid, waar de sojaschrijf normaal in de pan wordt gebakken.

In de eigen fabriek in Breda zullen de Whoppers van De Vegetarische Slager niet worden bereid. De productie wordt door Unilever uitbesteed aan enkele fabrieken buiten Nederland, buiten het Brits-Nederlandse concern. Over aantallen wil Verkuil geen uitspraak doen, ‘maar het zijn er veel. Ik zie dit als een tipping point voor De Vegetarische Slager. We zijn hiermee echt in een stroomversnelling gekomen.’ Waarmee hij maar wil zeggen dat oprichter Jaap Korteweg gelijk heeft gekregen met de verkoop van zijn bedrijf aan Unilever. ‘Het heeft gezorgd voor een enorme opschaling van de productie en vergroting van de afzetmogelijkheden.’

Burger King in Spijkenisse. Beeld Arie Kievit

In mei voorspelde ABN Amro al een groei van jaarlijks 10 procent van de markt voor vleesvervangers. De producten worden beter en smakelijker, de consument steeds meer keus, vleesvervangers worden ook steeds bekender en de aandacht voor het klimaat stimuleert de afzet. Met het Burger King-contract zal de groei mogelijk nog sneller gaan, zegt ABN Amro-econome Nadia Menkveld. ‘Amerikaanse producenten als Beyond Meat en Impossible Foods kozen als marketingstrategie voor hun vleesvervangers eerst voor de horeca en daarna de winkels. Dat is een heel succesvolle strategie gebleken. Dit zal De Vegetarische Slager buiten Nederland waarschijnlijk ook een boost geven.’

. Beeld .

Nuggets van kikkererwten 

Ook andere fastfood-ketens hebben al vegetarische burgers op het menu. McDonalds heeft in Nederland bijvoorbeeld een ‘kip’-burger van Valess in het assortiment, geproduceerd door FrieslandCampina. In Noorwegen zijn dat vegetarische nuggets waarin kikkererwten en andere groenten zijn verwerkt. Kentucky Fried Chicken is begonnen met plantaardige kipsnacks. De plantaardige Whopper van Burger King geldt echter als de grootste introductie.

Over tien jaar hebben vleesvervangers 10 procent van de vleesmarkt overgenomen, voorspellen onderzoekers van de Barclay Bank het rapport  getiteld ‘Ik kan niet geloven dat dit geen vlees is’. Dat is een ruime vertienvoudiging van de huidige consumptie en goed voor een omzet van 125 miljard euro. De groei wordt veroorzaakt door meer aandacht voor dierenwelzijn, milieu en gezondheid. Wel waarschuwen zij voor mogelijk minder gezonde ingrediënten die producenten van ‘alt meat’ toevoegen aan hun vleesvervangers, om de smaak en structuur te verbeteren.

Ondanks dat blijft de vegetarische markt voorlopig nog klein. Weliswaar eten zes op de tien consumenten een aantal dagen van de week minder vlees, toch blijft het eten van dier het meest populair, bleek uit het ABN Amro-onderzoek. Een gemiddeld Nederlands huishouden gaf in 2018 ongeveer 13 euro uit aan vleesvervangers en 224 euro aan bewerkt vlees.

Stations in de Randstad

Dat de vegetarische burger potentie heeft, bewijst de introductie van een vegetarische burger bij de take aways van Smullers op 28 Nederlandse stations. Ruim een jaar na de introductie is een op de tien van alle verkochte burgers daar niet van vlees gemaakt. ‘Het product werd boven verwachting snel opgepakt’, zegt marketeer Roger Bloem van Smullers. ‘Vanaf de derde week staat dat de verkoop van vegetarisch super solide op 10 procent. Vooral op de stations in de Randstad doet hij het goed, buiten de Randstad iets minder.’ Alleen nog vegetarische burgers verkopen, zoals Smullers bij één vestiging probeerde, bleek een brug te ver. ‘Toen zag je veel consumenten toch op zoek gaan naar de gewone hamburger. Dus die omwenteling had nog te veel impact.’

Plantaardige biefstuk in de maak

Dat vleesvervangers big business is, blijkt ook uit de interesse van grote bedrijven voor de ontwikkeling van een plantaardige biefstuk. Wageningen University werkt met zeven bedrijven aan de ontwikkeling van een plantaardige biefstuk. Het onderzoek draait om het bewerken van plantaardige eiwitten uit bijvoorbeeld soja of tarwe om een structuur te krijgen die sprekend lijkt op die van biefstuk.

Sinds twee jaar is dat onderzoek ondergebracht in een publiek-private samenwerking – naast de Vegetarische Slager, ook drie beursgenoteerde voedingsgiganten. Behalve Unilever zijn dat Givaudan en Ingredion, respectievelijk een Zwitserse en een Britse fabrikant van voedingsingrediënten. Ook het Nederlandse Meyn doet mee. Dat bedrijf van mega-investeerder Warren Buffett is wereldwijd de grootste producent van kippenslachtmachines. Onderzoeker Atze jan van der Goot zei onlangs tegen de NOS dat de plantaardige biefstuk over ruim twee jaar klaar is. ‘Dan moet een van die bedrijven zeggen: wij willen dit product naar de markt brengen.’

Lees meer over vleesvervangers

In Wageningen werken ze aan een plantaardige biefstuk die beter smaakt dan het origineel.

De Volkskrant Vegaburgertest
Wat maakt een vegaburger lekker? Nepbloed in elk geval niet. Wat wel werkt: paneermeel, herkenbare ingrediënten en ook, logisch, kaas. De Volkskrant testte 82 (!) vegaburgers. Welke is het lekkerst?

Hoe een slagerszoon de markt voor vleesvervangers veroverde
Net als zijn vader en grootvader verdiende Jos Hugense decennialang zijn geld met de verkoop van vleesproducten. Niet iedereen reageerde verheugd toen hij overstapte op de vleesvervangers. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden