Een heel liedje, mag dat?

Misschien is het allemaal de schuld van De Wereld Draait Door. Daar willen ze wel muziek in de uitzending, maar niet te lang. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat muziek op tv massaal tot zappen leidt. Dat zal wel waar zijn. Doe dan geen muziek of ga er van uit dat die mensen wel weer terug zappen en realiseer je dat je misschien ook wel veel mensen een plezier doet met die muziek.

Hoe vaak in platenwinkels (ze bestaan nog hoor) de dag nadat een liedje op tv is geweest niet naar de desbetreffende cd wordt gevraagd.

Maar goed in DWDD willen ze dus niet meer dan een minuutje muziek, en hoewel geen artiest daar blij mee is, passen ze er wel voor om te weigeren. Iedere publiciteit is meegenomen, is de gedachte, en andere programma's waar je met je liedje terecht kunt, zijn er niet. Dan maar een minuutje DWDD.

Het zou natuurlijk prachtig zijn als alle platenlabels en managers zouden afspreken dit te weigeren, maar dat zit er niet in. Hoe er ook gemopperd wordt (off the record, achter de schermen uiteraard, want geen kwaad woord tegen de programmamakers zelf) het minuutje blijft het enig haalbare. Of je nu I Am Oak heet of John Mayer.

Sterker nog: het fenomeen dat een belediging is voor artiest en muziekminnende kijker, begint school te maken.

Zo keek ik afgelopen weekend naar de tv-verslaggeving van Pinkpop op Ned 3. Thuisblijvers hadden een geweldig optreden van C-Mon & Kypski gemist, zo werd enthousiast verteld.

Goed, kom maar op dan.

Wat kregen we te zien: een montage van een aantal fragmenten uit nummers, geen enkel heel liedje.

Dag later hetzelfde met de Opposites. Daar werden de fragmenten versneden met stukjes interview die vooral als zogeheten 'bumper' tussen de fragmenten fungeerden.

Beide acts mochten dan wel geweldige optredens gegeven hebben, de kijker mocht er hooguit een paar soundbites uit krijgen. Bang voor zapmomenten? Zou kunnen, de sfeer van hiphop-optredens tijdens festivals krijg je maar heel moeilijk vertaald naar de televisie. En niet uitzenden is ook weer zo sneu voor de artiesten die je het immers wel hebt beloofd.

Maar blijkbaar is het amputeren van liedjes goed bevallen. Ook van de unplugged optredens voor zeer klein publiek, werd een montage gemaakt. 30 seconden Paolo Nutini was het enige van wat we van deze man, (een van mijn favorieten in de line-up) te zien kregen.

En dan was er nog de samenvatting gisteravond. Er werd vijftig minuten teruggeblikt op het festival, dat drie dagen duurde, maar waar slechts twee dagen gefilmd is wat ook al zo merkwaardig was. Arbo-regels? Op Lowlands maken de crews niet alleen meer maar ook langere dagen.

Leuk dacht ik, de redactie heeft een stuk of tien hoogtepunten geselecteerd.

Het waren er een stuk of 40. Allemaal kregen ze niet veel meer dan een minuutje, vaak minder. Leuk om zoiets in elkaar te zetten, ik zie Leo Blokhuis met zijn editor al glunderen. Strak in de beat 'cut' roepen, en weer een nieuw in- en uit-punt zoeken. Heerlijk klusje.

Maar het is een belediging voor de artiesten.

Het is al jammer, maar logisch, dat niet complete dan wel flinke brokken optredens konden worden uitgezonden, al kan Cultura met 3VOOR12 niet genoeg geprezen worden dat ze dat wel deden.

Maar dat je moedwillig het mes zet in losse liedjes dat zou toch niet moeten kunnen.

Waarom wil ik naar live-optredens op tv kijken? Om goed te zien hoe een nummer wordt opgebouwd, hoe het samenspel is, en om te worden meegevoerd door de muziek. Om geraakt te worden door iets wat me misschien eerder was ontgaan.

Wat moet ik met zo'n megamix? Ja, 1 minuut Danko Jones beviel me beter dan de 15 die een avond eerder aan deze al lang op zijn retour zijnde artiest werden besteed, maar dat is een kwestie van smaak. Als de achterliggende gedachte was dat geen enkel opgenomen nummer van welke artiest dan ook, de moeite van het uitzenden waard was, dan kan ik daar ook nog wel inkomen, want het viel me niet mee wat ik allemaal voorbij zag komen.

Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen: maar in dit gezelschap 90's Now ikonen vond ik John Mayer een verademing.

Maar gebrek aan kwaliteit zal de reden tot het amputeren van alle nummers niet geweest zijn. Het is allemaal ingegeven door angst: doe maar veel en lekker snel, dan zappen de mensen niet weg.

Als ik zo vrij mag zijn vind ik dat beschamend.

Vroeger werden artiesten naar Pinkpop gelokt met de belofte dat ze op tv zouden komen. Scheelde vaak zelfs in de gage.

Dat is al lang niet meer zo. Een beetje artiest meent eisen te moeten stellen. Als ze al toestemming geven, dan komt het vaak pas achteraf. Daarom was het zondag waarschijnlijk lang wachten op The Prodigy.

Ik stel voor dat bands en artiesten het volgende in hun contract opnemen:

'Opnemen en uitzenden mag, ook korte fragmenten mogen worden uitgezonden als teaser of in het kader van de vrije nieuwsgaring. Maar het versnijden, inkorten en anderszins bewerken van hele nummers is ten strengste verboden.'

Zal niet gebeuren, Nederlandse artiesten zijn blij met iedere seconde, en de buitenlanders kijken die uitzendingen toch niet terug.

Maar zo komen we nooit van dat ellendige DWDD principe af, en dreigt het een gewoonte te worden.

Een heel liedje, mag dat nog op tv?

Er is een beetje hoop gelukkig. Het nieuwe late-night programma van BNN/Vara met Paul de Leeuw wil iedere dag 3 een muziekoptreden van 3 minuten.

IEDERE DAG 3 MINUTEN POP OP TV

Ik kan het niet geloven, maar hoop er het beste van. Nu even afwachten hoe dat met die exclusiviteits eisen gaat. 'Kom je bij Paul, dan niet bij ons.' Maar het lijkt me goed nieuws voor iedereen die van popmuziek houdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden