Column

Een goede slechte slogan is nog een hele kunst

Slechte reclame is er genoeg. Een superslechte slogan schrijven, is een onderschat talent.

De Loden Leeuw in de studio van het tv-programma TROS RADAR Beeld anp

Slechte reclame is een goudmijn. De Loden Leeuw voor Tele2: de vlag zal zijn uitgegaan nadat TROS Radar maandagavond z'n irritantste reclamespot had bekroond. Om met Salvador Dalí te spreken: 'Als ik maar genoemd word, al is het lovend.' Niet voor niets reageerde Jan Smit zo opgetogen op de BN'er-trofee voor zijn ergerlijke optredens voor een brillenboer.

Dinsdag won de Utrechtse kapperszaak (pardon: 'hairsalon en barber') Local Heroes de Blauwe Tegel 2016. Dat is de P.C. Hooftprijs voor de 'Slechtste slogan van het jaar'. De baardmannen hadden iets lolligs gekalkt op hun uithangbord: 'Zit je haircut'.

Misschien had ik mijn dag niet, maar ik moest grinniken.

Kennelijk was ik de enige niet, op de verkiezingsite schreef iemand: 'Hij is zoooo superslecht, deze slogan, gewoon te gek voor woorden, ik ga zeker nu naar die kapsalon.'

Een goede slechte slogan is nog een hele kunst. Matige tot tenenkrommende zijn er genoeg, alle in de trant van het aloude 'Geen gelul, gebak van Krul'. De website slechteslogans.nl grossiert erin. Een haardhouthandel met de geveltekst: 'Home is where the haard is.'

De vrachtwagen die achterop de tekst voert: 'Ik ben een enorme aanhanger van Bolletje.' Kan stukken slechter. Maar dat is moeilijk. Een superslechte slogan schrijven en nog durven gebruiken ook, is een onderschat talent. Daarom kon ik mij prima vinden in de winnaar van vorig jaar. Dat was heibedrijf Steeman met het treffende 'Iedere paal gaat erin'. Bedenk het maar. Durf het maar eens.

Onbegrijpelijk trouwens waarom 'Tiet voor een goede bh' van lingeriewinkel Hullegie te Epe (van harte) slechts derde werd in de publieksverkiezing. 'Wij spelen open taart' van patisserie Strik te Nijmegen (geen dank): had meer strafpunten verdiend.

Een Haagse loodgieter werd tweede. 'Your shit is my food!', bedacht L.P. Reith. Die slogan kende ik. Jaren woonde ik pal tegenover L.P. - zeg maar Ronald. Leuke vent, vakman ook. Waarom hij Engels verkoos boven 'uw stront is mijn vreten' zal ik hem eens vragen bij het uitmesten van mijn afvoer.

Zijn eten dacht ik ook te kennen. Vanuit mijn huiskamer zag ik de loodgieter op zondagavonden in zijn bestelbus vertrekken, om een half uur later terug te keren met twee witte plastic tasjes. Er staken lange plakken kroepoek uit mijn shit.

Het zijn niet de kleinste kruideniers die er wat van kunnen. Blogger Renzo Verwer ergerde zich aan mails van de Albert Heijn met een 'persoonlijk gedicht': 'Nog even geduld en dan is het zo ver/ wat maak jij voor het kerstdiner en voor het dessert?' Voor wie nog niets in huis heeft is er de Allerhande Kerstbox/ met alle ingrediënten en recepten voor de echte thuiskoks.'

Zo ging het door. Tot in de winkel: 'Doe andere klanten een plezier/ pak uw brood met de tang van hier'.

Een reclamemaker vond het geniaal. 'De klant is een kleuter', leek zijn credo. Best cut.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden