Weblog

Een gezin valt uiteen in roman Attah

Er zitten veel boeiende scènes in de nieuwe roman van de jonge Ghanese schrijfster Ayesha Harruna Attah. Toch schort er iets aan (***).

Ayesha Harruna AttahBeeld .

Theo Avoka, vader van Kojo en echtgenoot van Zahra, krijgt de eervolle en levensgevaarlijke opdracht de memoires van president Karamoh Saturday te schrijven. Zo komt hij oog in oog te staan met de gevreesde oud-dictator die in de jaren negentig na democratisering de gekozen president is geworden van een niet nader genoemd land in Afrika. Een spannend gegeven voor een politieke roman. Maar dat is Saturdays kinderen van de jonge Ghanese schrijfster Ayesha Harruna Attah toch niet.

De politieke verwikkelingen vormen eerder een decor waarvoor zich een gezinsdrama voltrekt. De moeder treft op de dure kostschool van haar zoon haar jeugdvriendje, teruggekeerd na een studie en carrière in Engeland en weduwnaar, die zijn dochter komt brengen. De zoon is verliefd op dat meisje, de moeder begint een stiekeme affaire met haar vader.

Zo samengevat klinkt het misschien meer als het scenario voor een televisiesoap uit Ghana of Nigeria - en daar heeft deze roman ook wel wat van weg.

De gebeurtenissen in de roman zijn op zich schokkend. Theo (zijn vader is vroeger als minister na een coup geëxecuteerd) laat zich inpalmen door een Amerikaanse knappe vrouw om mee te doen aan een geheim onderzoek naar mysterieuze verdwijningen in de tijd dat Saturday (bijnaam: de Doctor) nog een dictator was. Dat 'complot' komt uit en Theo wordt opgepakt, gemarteld en geboeid op straat gedumpt nadat de leider van de groep alle schuld op zich heeft genomen. Attah laat Theo dit vertellen in de vorm van een memoiresfeuilleton voor een krant. Goed idee, maar Theo's artikelen hebben weinig pit.

De stijl van de hele roman lijkt meer op die van een goed jeugdboek, van 'young adult literature', een genre met een eigen kast in Amerikaanse boekhandels. Dat jeugdboekgevoel wordt versterkt door de verhaallijn van zoon Kojo; Attah laat hem vertellen in de taal van een puber. Daarnaast geeft de schrijfster nóg een opgroeiverhaal: dat van het dienstmeisje Atsu en haar eerste stappen op het liefdespad. De overspelige moeder kampt met hoofdpijn door een hersentumor.

De schrijfster vertelt het verhaal vanuit vier perspectieven en weeft die in hoofdstukken door elkaar. Er zitten veel boeiende scènes in deze roman, maar alles bij elkaar komt het te gekunsteld over.

Attah woont in de Verenigde Staten en ze haalde een graad in creative writing, een opleiding die vaker bij aankomende auteurs leidt tot verzorgde, maar ook nogal bloedeloze romans. Attah volgde ook een schrijfcursus in Senegal bij een wilde nestor van de Afrikaanse literatuur, de Ghanees Ayi Kwei Armah, auteur van de klassieker The Beautiful Ones Are Not Yet Born. Had ze maar wat rauwheid en passie van hem overgenomen.

Ayesha Harruna Attah, Saturdays kinderen, vertaald uit het Engels door Paul Bruijn en Molly van Gelder. Uitg. De Geus - Oxfam Novib.
348 bladzijden. Isbn 9789044533743. 22,50 euro

Beeld De Geus
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden