'Een gewone intercity naar Brussel, met gewone prijzen'

Den Haag heeft een bv opgericht om de rechtstreekse treinverbinding met Antwerpen en Brussel terug te krijgen die het door de Fyra is kwijtgeraakt.

Sinds het afschaffen van de Beneluxtrein, op 9 december, heeft Den Haag geen rechtstreekse verbinding meer met Antwerpen en Brussel. Maar de stad werkt er hard aan om die weer terug te krijgen, zegt VVD-wethouder Peter Smit (Vervoer).


U kijkt vast met enig leedvermaak naar de hardnekkige problemen van de Fyra.

'De problemen zijn veel erger dan verwacht, hier heeft niemand plezier van. Ik zoek geen tijdelijke oplossing voor de tijd dat het plaatwerk van de Fyra los zit. Ik wil de permanente, directe verbinding terug van Den Haag, Rotterdam en Dordrecht naar Brussel.'


Die verbinding is er in principe, als de Fyra rijdt. Alleen moeten Hagenaars in Rotterdam overstappen.

'Vergis u niet hoeveel ambtenaren, lobbyisten en anderen van Den Haag naar Brussel moeten, het is een belangrijke verbinding. Maar het gaat om meer, om een gewone intercity, met gewone prijzen. Waar je dus niet vooraf voor hoeft te reserveren. Er moet meer aanbod zijn dan enkel de Thalys en de Fyra. Dat is een ander marktsegment. Niet iedereen vloog met de Concorde naar New York.'


U heeft een bv opgericht om treinen te laten rijden. Is dat wel een gemeentelijke taak?

'Op zich natuurlijk niet. We hebben alleen een bv opgericht zodat we op tijd bij ProRail capaciteit konden aanvragen in de volgende dienstregeling, een zogenaamd treinpad.


'Een treinpad kan alleen door een commerciële partij worden aangevraagd, vandaar de bv om er vaart achter te zetten. Een commerciële vervoersmaatschappij kan onze bv straks overnemen om treinen te laten rijden. Het kost ons niet meer dan enkele tienduizenden euro's, voornamelijk advieskosten. Ik wil dit geen dure aangelegenheid maken voor de stad.'


Met welke maatschappijen heeft u contact?

'Eind januari spreken we met zes of zeven partijen. Arriva en Veolia hebben interesse, ook de NS gaat kijken. Daarnaast zijn er andere binnen- en buitenlandse gegadigden die nog niet met hun naam in de krant willen.'


Wat vinden de Vlaamse steden van het plan?

'Burgemeester Bart Somers van Mechelen heeft al positief gereageerd en ik hoor meer enthousiaste geluiden. Maar die anderen heb ik nog niet persoonlijk kunnen spreken.'


Bent u niet vooral gedreven door het feit dat Haagse internationale reizigers moeten overstappen in Rotterdam?

'Het behoud van een directe verbinding uit Den Haag is altijd de belofte geweest en opeens werd deze belofte gebroken. Maar het gaat om meer: niet iedereen wil meer betalen om een half uurtje sneller te zijn. De Fyra is duurder, heeft een reserveringsplicht en geeft dus geen flexibiliteit. Voor de afgeschafte Beneluxtrein kon je gewoon een kaartje kopen.'


Hoe vaak per dag moet de Haags-Brusselse intercity gaan rijden?

'Bij ProRail hebben we gevraagd om capaciteit van één keer per uur; maandagochtend en vrijdagavond twee keer per uur, omdat er veel weekpendelaars zijn. Ik weet niet of het slaagt, maar als wij niks doen, dan slaagt het zeker niet. Het Rijk heeft deze taak laten schieten, terwijl de Tweede Kamer nog steeds vindt dat er een directe intercity naar Brussel moet zijn. Maar we blijven er ook naar streven als op termijn de Fyra toch weer zou rijden.'


ACHT INTERCITY'S PER DAG TER VERVANGING FYRA

Ter vervanging van de Fyra zal binnen twee weken een intercity acht maal per dag tussen Amsterdam en Brussel rijden, naast de geïmproviseerde treindiensten tussen Antwerpen en Roosendaal. De NS, de Belgische vervoerder NMBS en spoorbeheerder ProRail moeten nog deze maand met een meer structurele oplossing komen.

Dat meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) dinsdag aan de Tweede Kamer. Ze voerde naar eigen zeggen een 'stevig gesprek' met NS-topman Bert Meerstadt. 'Ik heb hem uitgelegd dat deze situatie onacceptabel is'. De NS belooft reizigers zo veel mogelijk tegemoet te komen; Fyra-klanten worden zo veel mogelijk omgeboekt op de Thalys, op de perrons zijn extra servicemedewerkers. Maandag houden Nederlandse en Belgische parlementariërs in Brussel een hoorzitting over de problemen. Volgens fabrikant Ansaldo zijn alle problemen 'binnen een paar dagen' opgelost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden