Een gastvrouw lacht de kijkers toe

Autodealers zitten op winderige industrieterreinen, maar Mercedes-Benz zoekt potentiële klanten op met een tijdelijke showroom in de Haagse binnenstad. Het draait om de beleving.

DEN HAAG - 'In deze showroom staat geen vent in een pak, we hebben vriendelijke gastvrouwen. Niet dat die meiden veel van auto's afweten, dat stralen ze ook niet uit. Maar ze hebben in korte tijd toch wat bijgeleerd. Ze moeten natuurlijk wel íets over de auto's kunnen vertellen, anders houdt het gesprek met de klanten snel op.'

Terwijl marketingmanager Aart Kleinveld van Mercedes-Benz Dealer Bedrijven BV (type vent in een pak) enthousiast vertelt over de tijdelijke 'A-Store' in de Haagse binnenstad, boenen de twee gastvrouwen een hardnekkig vlekje weg op een witte Mercedes Benz A250 AMG Sport (60.228 euro). Het zijn uiteindelijk de auto's die de klant moeten verleiden.

De locatie van de A-Store is atypisch. Aan de ene kant van de showroom is een winkel van de Free Record Shop, aan de andere kant liggen de voordeelknallers van Euroland. Iets verderop liggen de populaire horecagelegenheden van het Plein. Geen wonder dat veel voorbijgangers op de Lange Poten even de pas inhouden: een autodealer verwacht je immers op een winderig industrieterrein.

Maar juist onconventionele locaties zijn geschikt als visitekaartje. Op de Kurfürstendamm in Berlijn en op de Champs-Élysées in Parijs zitten al langer hippe showrooms met de nieuwste modellen van Audi of Peugeot. Op het Leidseplein in Amsterdam opende eind vorig jaar de Mini Brandstore. 'Het gaat er in eerste instantie om het kijken, om de beleving van het merk', klinkt het bij het Britse automerk. 'Een bezoek moet het midden houden tussen shoppen en uitgaan. Hier stap je de fascinerende belevingswereld van het merk Mini binnen.'

Mercedes pakt het in Den Haag bescheidener aan. Er staan zegge en schrijve drie auto's in de A-Store (twee uit de A-Klasse en een elektrische Smart), maar toch lopen er voortdurend nieuwsgierigen de zaak binnen. Er zijn ook Mercedes-horloges , schaalmodellen, fietsen en zelfs een speciale aftershave te koop.

Het concept van een 'pop-upstore' is als gevolg van de economische malaise relatief gemakkelijk te realiseren. Er staan aardig wat winkelpanden leeg. Eigenaren willen de ruimten desnoods voor korte termijn verhuren. 'We zitten hier in principe maar drie maanden, daarna zien we wel', zegt Kleinveld. 'Voor ons is dit een mooi alternatief voor een stand op een groot evenement of ergens op een plein. Dan moet je het net treffen met het weer.'

Als de drie Mercedessen na drie maanden weer uit de winkel worden gehaald, moet wel een etalageraam uit de sponningen worden gelicht.

De A-Store aan de Lange Poten is open van donderdag tot en met zondag. Zo wordt het winkelend publiek en het uitgaand publiek bereikt en daarmee een nieuwe doelgroep. 'We willen ze laten kennismaken met onze nieuwe A-Klasse. Dat is een auto voor mensen die jong van geest zijn, die een sportieve rijstijl hebben. Bij Mercedes denk je misschien aan grote en dure auto's. Maar deze A-Klasse is veel dynamischer dan haar voorganger.'

Een proefrit maken, kan niet. Daarvoor verwijzen de gastvrouwen door naar een dealer in de regio.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden