Een forse klus – ook als de EU ‘ja’ zegt

Overname kan rekenen opstrenge keuring van Brussel...

AMSTERDAM Mag het van Neelie? Het nieuws van het miljardenbod van Microsoft was vrijdag amper enkele seconden oud of journalisten hingen aan de telefoon van de Europese commissaris voor Mededinging, Neelie Kroes. ‘We hebben nog geen reactie’, liet haar woordvoerder in Brussel weten.

Dat iedereen benieuwd is naar het oordeel van Europa’s monopoliebestrijder, verbaast niet. Jaren terug besloot het Witte Huis dat het niet langer een technologische vernieuwer van eigen bodem voor de voeten wilde lopen. Microsoft kreeg een schikking aangeboden in een slepende zaak rond misbruik van zijn marktmacht.

Op dat moment vormde Brussel het enige bastion in de strijd tegen de hegemonie van ’s werelds grootste softwaremaker op de markt van besturingssystemen voor pc’s en kantoorsoftware. Het gevecht eindigde vorig jaar herfst met een nederlaag van Microsoft voor het Europese hof van beroep, waarin het bedrijf werd veroordeeld tot grotere opening van zaken voor zijn concurrenten, en de definitieve betaling van een boete van bijna een half miljard. Die zege leverde de eurocommissaris in de Amerikaanse pers de geuzennaam ‘Nickel Neelie’ op.

Twee weken geleden bleek het boek voor Brussel nog niet gesloten. Kroes legde twee nieuwe ijzers in het vuur. Ze wil nagaan of Microsoft met zijn webbrowser en kantoorsoftware de regels overtreedt.

Het is dus de vraag of Brussel een samengaan van de nummer 2 (21 procent) en de nummer 3 (6 procent) in internetadvertenties als een hamerstuk zal beschouwen – ook al blijft Google op papier de onbedreigde marktleider (met 73 procent). Het Californische internetbedrijf is vooral oppermachtig in de omvangrijke markt voor paid search – de advertenties die verschijnen als een internetter een zoekopdracht intikt. De verhoudingen liggen anders bij ‘statische’ reclame op websites, zoals banners. Kroes zal daar ook zeker naar kijken.

Een andere belangrijke vraag is wat Microsoft en Yahoo met hun monsterverbond opschieten. Ze hebben allebei hetzelfde probleem – Google geheten. Het drie jaar oudere Yahoo was jarenlang gewend dat bedrijven de deur platliepen om hun advertenties op de websites van het bedrijf te zetten. Het bemerkte te laat dat het door Google werd ingehaald. Dat geldt ook voor Microsoft, dat in Google nog geen onheil zag totdat dat van louter zoekmachine veranderde in een producent van (gratis) alternatieven voor zijn melkkoeien, zoals Office, Hotmail, Messenger, digitale kaarten en andere software.

Groot zijn ook de verschillen in bedrijfscultuur tussen de softwaremaker in Redmond (Washington) en Yahoo in Californië, in het hart van de internetindustrie. Analisten vragen zich ook af of de microserfs (naar de roman van Douglas Coupland) aan het roer van Yahoo wel voor elkaar boksen wat ze op hun eigen schip niet is gelukt.

Uit de cijfers die Microsoft vorige week publiceerde, blijkt dat de internetdivisie nog steeds verlies boekt – 199 miljoen dollar in de laatste drie maanden van 2007. Het stak vorig jaar 800 miljoen dollar in zijn online-activiteiten (in 2006 nog een miljard), maar ziet daar weinig van terug. Zijn advertentie-inkomsten zijn eenderde van wat Yahoo verdient en eenzevende van wat Google bij elkaar harkt. Microsoft krijgt nu 6 procent van alle dollars die aan digitale reclame wordt uitgegeven, terwijl topman Steve Ballmer mikt op 40 procent over drie tot vijf jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden