Een examen vol kwesties die de krant halen

'Mooie, actuele vragen.' Docent Dirk van der Veen becommentarieert het vwo-examen economische wetenschappen 1 en recht. De leerlingen kregen opdrachten over de betaalbaarheid van de AOW en loonkostensubsidies....

JEANNINE WESTENBERG

Toch werd het de examenkandidaten niet echt gemakkelijk gemaakt. 'De vragen waren minder sturend dan in andere jaren. Het kan zijn dat leerlingen niet altijd direct doorhadden welke begrippen ze bij het beantwoorden moesten gebruiken', zegt Van der Veen.

Kandidaat Lars Perk (19) omschrijft het anders. 'Opdracht 8 was ronduit verwarrend', zegt hij. De vragenstellers wilden weten of de economie van Aruba tussen 1993 tot en met 1995 meer of minder open is geworden. Tenminste 'voor zover valt af te leiden uit de tabel'. Perk: 'Dat zet je toch niet in een vraag.'

'Het kwam vooral aan op het goed lezen van de opdrachten', meent docent Michel van der Lubbe. Degenen die dat niet deden konden bijvoorbeeld in de problemen komen bij vraag 30. Aan de hand van een tabel moesten leerlingen berekenen hoeveel procent van de beroepsbevolking met uitsluitend basisonderwijs werkloos is. De tabel geeft aan dat het aantal werklozen op 100 werkende personen 30 is. De beroepsbevolking bestaat uit werkenden en werklozen. Leerlingen moesten dus eerst 100 en 30 bij elkaar optellen.

Menno van Engelen (20) had weinig moeite met het examen. Al ziet hij niet in wat hij aan het vak heeft. 'Ik begrijp de economische berichten in de krant beter, dat wel. Maar ik ga sociale geografie studeren, dus of ik er nu echt zoveel aan heb is de vraag. Het leek mijn ouders wel een goed vak voor mijn algemene ontwikkeling.' JW

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden