Een en al voorraad

Op Savile Row, dé maatpakkenstraat van Londen, zit ook Scabal, de exclusieve kleermaker die bovendien leverancier is van de meest bijzondere stoffen....

Hij is bijna twintig jaar geleden in de stoffenhandel van zijn vader gestapt en is inmiddels CEO. Zijn flagship store zit op Savile Row. Alle belangrijke kleermakers op aarde gebruiken zijn materialen – voor de pakken van onder anderen George W. Bush, Donald Trump en James Bond – en zelf maakt hij ook bespoke kostuums.

Gooi je dan het roer om? ‘Nee, natuurlijk niet’, zegt Gregor Thissen. De 45-jarige CEO is een George Clooney-achtige verschijning. Grijzende slapen, een keurig blauw pak, een iets te brede riem. Hij heeft de Duitse nationaliteit, woont in België, spreekt vloeiend Nederlands maar praat liever in het Engels. Vanuit de winkel aan 12 Savile Row merkt hij de veranderingen in de straat. Scabals buurman aan de linkerkant is Kilgour, de tailor die van alle zaken in Savile Row misschien wel de geslaagdste vernieuwing heeft ondergaan. Kilgours mannenkleding is net wat flitsender dan die van de buren, en populair bij popsterren en jonge acteurs.

Aan de overkant strekt de eindeloze rij zaken met of zonder koninklijk keurmerk zich verder uit. ‘De sfeer is best amicaal’, zegt Thissen, ‘maar we blijven concurrenten.’ Hoewel? Scabal neemt een beetje een uitzonderingspositie in, want iedereen in de straat gebruikt zijn materialen Scabal was de eerste die een ‘super 120’ stof maakte, gemaakt van de wol uit de schouder en nek van het Tasmaanse schaap. Scabal maakt wol met een krijtstreep van 22 karaats goud. Wol met lapis lazuli-gruis erin. Vijfduizend verschillende stoffen, die opgeslagen liggen in een pakhuis bij Brussel, en die dagelijks in stukjes van 2 of 3 meter met een koerier van UPS naar een kleermaker ergens op aarde worden gevlogen. ‘Het is een specifieke business, ja’, zegt Thissen. ‘Niemand wil tegenwoordig voorraad hebben, dus dat doen wij. Wij zijn een en al voorraad.’

Begin tegen Thissen dus niet over motten of muizen. ‘Scabal bestaat zeventig jaar, dus we hebben elke plaag wel meegemaakt.’ En elke modegril. Wat mode betreft zit het bedrijf nu wel goed, nu mannenmode weer dicht tegen het traditionele pak aanschurkt. Scabal is naast het aanbieden van maatpakken een ready-to-wear modelijn begonnen, No 12 geheten. Iets goedkoper, maar nog steeds het betere werk, Savile Row waardig.

We hebben het dan nog niet over Abercrombie & Fitch gehad; het Amerikaanse warenhuis dat vorig jaar in de Londense straat een enorme winkel opende. De kleermakers protesteerden tegen de komst van de gigant die gestreepte overhemden en poloshirts voor een paar tientjes verkoopt, in een donkere en lawaaiige winkel bovendien. Thissen: ‘Je kunt die ontwikkeling niet tegenhouden. En misschien zoekt de jongeman die nu zijn poloshirt bij Abercrombie koopt over vier jaar wel een goed pak? Dan weet hij in elk geval waar Savile Row ligt.’ Dat siert meneer Thissen van Scabal: een rotsvast vertrouwen in de traditie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden