Een eerlijke spijkerbroek

Kuyichi-jeans, 159 tot 349 gulden...

'D'r past een stevige partij billen en heupen in', zegt de verkoopster.

Ai.

In het pashokje blijkt dat ze gelijk heeft. De jeans zit als gegoten. Het is een lage heupbroek met wijduitlopende pijpen. Tot aan de knie en op het zitvlak is-ie lichter van kleur, zogenaamd versleten, alsof je in deze broek de hele wereld hebt bereisd en de daarbij behorende spannende avonturen hebt meegemaakt.

Krentje in de pap is de knoopjesgulp, die met ingehouden adem nog sluit ook.

Een stoere jeans, het moet gezegd. De kleur is zelfs mooier dan die van de nieuwe DKNY-aanwinst - een van de topmerken waarmee Kuyichi wil gaan concurreren.

De Kuyichi is niet zomaar een broek, het is een eerlijke broek. De katoen is milieuvriendelijk verbouwd, en in de Latijnsamerikaanse naaiateliers vindt geen kinder- of gedwongen arbeid plaats. De lonen zijn 'leefbaar' en de werkomstandigheden veilig en gezond.

Kuyichi levert drie mannen- en drie vrouwenmodellen van de spijkerbroek. Meest in het oog springend is de K#100. De stof ervan is onbehandeld en met de bijbehorende doe-het-zelf-kit (handschoen met schuurvlak en waspoeder met speciale enzymen) kan de eigenaar z'n eigen reis-om-de-wereld-slijtplekken aanbrengen. Kuyichi adviseert op zijn website vooral het kruis, knieën, zitvlak en 'litteken van portemonnee of kauwgumpakje' goed af te schuren. Want we willen tenslotte niet allemaal in hetzelfde rondlopen.

Naast de jeans maakt Kuyichi ook t-shirts, topjes, jasjes, jacks en rokken. Ze zijn allemaal even stoer, kek, hip en op z'n minst origineel.

Het logo is wel even wennen. Heel erg, zelfs. De cirkel symboliseert de aarde, het plusteken daarbinnen staat voor 'toegevoegde waarde'. Alleen de naam Kuyichi (Peruaans voor regenboog), zonder uiterlijke symboliek, was mooier geweest, en meer in lijn ook met de doelstelling van de makers: het moet een stoer en sexy merk worden, zonder geitenwollensokken-flauwekul.

Het afschrikwekkende logo (niet overal even goed zichtbaar) wordt gelukkig ruimschoots gecompenseerd door de kekke E-tag, een aangehechte mini cd-rom die het hele Kuyichi-verhaal vertelt, voorzien van uitgebreide productinformatie.

De Kuyichi-jeans liggen vanaf nu voor het eerst in de betere jeans- en modewinkel, in Nederland in totaal vijftig filialen. 'Klanten vroegen al weken geleden wanneer de broeken kwamen', weet onze alerte verkoopster.Binnen vier jaar zal de eerlijke jeans elders in Europa te koop zijn.

Kyuchi brengt ook t-shirts, truien, jasjes en jacks op de markt. De eerlijke kleding is wel prijzig: een beetje broek kost tussen 149 en 349 gulden.

Maar met lage prijzen concurreer je natuurlijk niet met hippe, kekke, enzovoorts topmerken. En niet te vergeten: je krijgt er gratis een schoon geweten bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden