Een dubbele X op je sokken

Willem Houwen is buschauffeur bij Connexxion. Hij rijdt tussen Haarlem en Velsen. ‘Al die verschillende mensen die je in je bus krijgt....

‘Ik ben pas vier jaar in dienst bij Connexxion. Vroeger was ik rij-instructeur voor buschauffeurs. Omdat ik meer op gezette tijden wilde werken, ben ik nu zelf buschauffeur. We hebben vaste lijndiensten. Roosters wisselen om de veertig weken. De codes voor de verschillende lijndiensten kunnen we opzoeken in het dienstenboek. Op de witte pagina’s staan de diensten en routes voor maandag tot en met vrijdag, op de gele die voor zaterdag en op de groene die voor de zondag.’

‘Naast het dienstenboek hebben we nog het dienstregelingenboekje. Daar staan precies alle tijden in waarop een lijn rijdt en op welke tijd een lijn bij een bepaalde halte is. We gebruiken dat boekje zelf, maar hij is ook te koop voor klanten.’

‘Herkenbaar zijn, dat is voor mij de belangrijkste reden voor een uniform. En we vormen door het uniform een eenheid.

We hebben een hele outfit: een zomer- en een wintertenue, een regenjack en zelfs Connexxion-sokken. Ieder jaar krijgen we de zogeheten kledingpunten, waarmee je telkens iets nieuws kunt uitkiezen.

Ons pak is groen met grijs. Het is echt een typische kleur groen; Connexxion-groen zou ik het haast noemen.’

‘Ons logo staat overal op: op ons jasje, op onze riem, op de stropdas en zelfs op die sokken. Een paar jaar geleden, toen de vier regionale busbedrijven zijn gefuseerd, is Connexxion ontstaan. Er was toen een prijsvraag onder het personeel om een naam voor het landelijke bedrijf te bedenken. Iemand van het personeel heeft toen de naam Connexxion bedacht. Een bureau heeft vervolgens het logo ontworpen. De dubbele X met de pijlen erin staan zowel voor de verbinding tussen mensen als voor snelheid.’

‘Iedere chauffeur heeft zijn eigen tas van de zaak. Daarin neem je de vaste onderdelen mee voor in je bus: je geldla, je stempelkaarten en de stempelaar. Wist je dat je in de bus geen grote strippenkaarten kan kopen? Alleen de kleine kaartjes, voor twee en voor drie zones.’

‘Op de stempelaar staan het aantal zones, de dag, de week en de tijd aangegeven. Om het kwartier moet je die met de hand verzetten. Dat mag je natuurlijk niet vergeten. Nou gebeurt mij dat nooit, maar het zou wel handig zijn als het automatisch ging, ja.’

‘Als mensen hun strippenkaart per ongeluk verkeerd afstempelen, heb ik een speciaal correctiestripje. Dat kan over de verkeerde strip worden geplakt.’

‘Uiteraard moet een chauffeur een speciaal diploma hebben. Je moet hem verplicht bij je dragen als je aan het werk bent. Om de vijf jaar word je opnieuw gekeurd en wordt bepaald of je nog steeds mag rijden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden