Een dikke nek op de kabel
TeleSelect is nog niet eens begonnen, maar directeur Max Coppoolse (42) heeft nu al een dikke nek, overhemdmaat 43. Vanaf september gaat de joint venture van Philips, KPN en de Amerikaanse pornozender Graff Pay-per-view in Utrecht en Den Haag betaaltelevisie aanbieden....
Van onze verslaggever
René Bogaarts
AMSTERDAM
Tijdens een persconferentie in het Amsterdamse Hilton noemde Coppoolse betaal- en interactieve televisie een geweldige groeimarkt. 'En die heeft als kenmerk dat de verkopen omhoog gaan als er de dag tevoren iets, positief of negatief, over in de krant verschenen is.' Inhoudelijk had de directeur van TeleSelect nog nauwelijks iets te melden.
Coppoolse zou graag joint ventures oprichten met de 150 kabeltelevisie-exploitanten in Nederland, 'dienstenwinkels' waarvan TeleSelect steeds 49 procent van de aandelen krijgt. De exploitant betaalt 51 procent van de benodigde investeringen - 700 tot 800 gulden per abonnee - en TeleSelect zorgt voor de rest. Coppoolse heeft van de aandeelhouders de toezegging dat ze met geld over de brug komen. De komende jaren heeft hij daarvoor een half miljard gulden nodig.
Over enkele maanden introduceert TeleSelect op de kabelnetten van Casema twee betaal-tv-kanalen en vijf pay-per-viewkanalen. Bij de eerste vorm betalen kijkers, net als bij concurrent FilmNet, een vast bedrag per maand, waarna ze onbeperkt twee gespecialiseerde kanalen ontvangen. Bij de andere betalen afnemers een bepaalde vergoeding per bekeken film.
Entertainment is dè manier om snel bij de mensen binnen te komen, legde Coppoolse uit. TeleSelect begint met een 'decade channel', waarop films en Polygoon-journaals uit bepaalde historische perioden getoond worden, en een familie-kanaal.
Over een pornokanaal - voor de hand liggend met een grootaandeelhouder als Graff - vertelt Coppoolse pas als daar nadrukkelijk om gevraagd wordt. 'Na elf uur 's avonds komen er erotisch getinte programma's', zegt hij, om er haastig aan toe te voegen dat die 'desgewenst elektronisch zijn af te sluiten.'
Het grote geld komt, zo blijkt uit de getoonde dia's, van home shopping. In het jaar 2007 komt naar schatting 46 procent van de omzet uit winkelen via de tv. Want, zo betoogde Coppoolse, wat is gemakkelijker dan het beluisteren van een cd via de televisie, er wat over lezen op het scherm en ze dan met een druk op de knop bestellen?
'En wat heb ik nodig als ik een overhemd wil kopen? Mijn boordmaat - die ik steeds vergeet, maar dan komt er een juffrouw met een meetlint en die zegt 43 - en mouwlengte. Mijn keuze aan kleuren is beperkt: wit, blauw, een streepje, beige. En dan de prijsklasse, 70 tot 80 gulden.'
TeleSelect is ambitieus. Over enkele jaren wil het bedrijf via zijn 'dienstenwinkels' liefst 120 kanalen aanbieden, met allerlei hypermoderne, interactieve toepassingen. Eind 1996 hoopt Coppoolse kabelaars met in totaal 2,5 tot 3 miljoen aansluitingen aan zich gebonden te hebben. Tien procent daarvan moet dan via een decoder - te koop voor 400 gulden of te huur voor 14,95 per maand - zijn aangesloten op TeleSelect.
'We kiezen uit strategische overwegingen voor de kabel', stelde Coppoolse's collega Bart Pluis (32), director business development van TeleSelect. Kabel zou nu nog een voorsprong hebben op satellietverbindingen. 'Maar er zijn gigantische bedreigingen. Als de kabelexploitanten niet snel bewegen, komen we nooit dáár', zegt hij, wijzend naar de dia met hooggegrepen doelstellingen.
Het is de vraag of de twee yuppen veel gehoor vinden bij de kabelexploitanten. Tot nu toe heeft alleen KPN-dochter Casema een contract gesloten met TeleSelect, maar dat was volledig voorgekookt. De samenwerking werd twee uur na de aankondiging van de joint venture van Philips, KPN en Graff, bekend gemaakt. Casema is met 1 miljoen aansluitingen wel veruit de grootste kabelexploitant in Nederland. In totaal zijn 5,5 miljoen huizen op een kabelnet aangesloten.
Niet bekend